ثور 01, 1397 09:20 Asia/Kabul
  • مبانی

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به منظور شرکت در اجلاس عالی رتبه «صلح پایدار» ، به  نیویورک سفر کرده است . این اجلاس ، فرصت مناسبی  برای بیان دیدگاه ها ،در باره صلح و امنیت جهانی  است. 

واقعیت های  کنونی در منطقه و جهان  نشان می دهد دستیابی به  صلح پایدار به رویکردی نیاز دارد که به علل ساختاری مناقشات پرداخته و سه اصل بنیادین  سازمان ملل؛ یعنی صلح و امنیت ، توسعه و حقوق بشر را تحقق ببخشد.  

با این حال این سوال  همچنان  وجود دارد که آیا علت استمرار بحران ها  و ناپایداری  صلح در مناطق مختلف جهان ناشی از نقض اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل است و یا انکه علت این  چالش ها ، را باید در زیاده خواهی های قدرت های استکباری حستجو کرد .

 نزدیک به سه قرن پیش «ایمانوئل کانت» فیلسوف آلمانی در کتابش  پیش شرط هایی را برای تحقق صلح پایدار مطرح کرد که منع تمسک به زور و مداخله گری در امور دیگر کشورها از آن جمله بود.
در دوران کنونی نیز بخش عمده ای از تنش و بحران های جهانی به سیاست های جنگ افروزانه ایالات متحده و متحدان غربی آن بر می گردد. اشغال افغانستان و عراق و حمایت بی قید و شرط از رژیم اشغالگر قدس بخشی از این سیاست های  جنگ افروزانه  است  بیش از نیم قرن است که  اشغالگری اسراییل بر سرزمین فلسطین و آواره کردن بیش از پنج میلیون فلسطینی از سرزمین خود و محاصره و کشتار فلسطینیان در غزه به مانع جدی بر سر راه صلح پایدار در منطقه تبدیل شده است .

گاستون بوتول،‌از جامعه شناسان معاصر ، در تعریفی  که از جنگ و صلح ارائه می دهد،معتقد است :صلح حالت یک گروه انسانی حاکم بر سرنوشت خویش ( و یا به عبارت دیگراز لحاظ سیاسی ، مستقل ) است

اجرایی نشدن معاهدات  خلع سلاح و بی ثمر ماندن  تلاش های جهانی برای محو تهدید ناشی از وجود سلاح های مخرب جمعی بویژه سلاحهای هسته ای  مانع مهم دیگر در راه صلح و امنیت   جهانی است . تروریسم نیز از جدی ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین الملل به حساب می اید. در حالیکه تجربه تلخ سال های اخیر نشان داد برخی دولت ها و رژیم های افراط  گرا در منطقه  تروریسم را وسیله رسیدن به اهدافشان قرار داده اند .

جمهوری اسلامی ایران بر اساس ارزش های انسانی  و مبانی دین اسلام ، ریشه جنگ و منازعه در جامعه ی بشری را ناشی از فزون طلبی ، استکبار ، تجاوز و تعدی انسانها به حقوق یکدیگر می داند  و معتقد است  برقراری صلح پایدار درگرو، احترام به حقوق ملت ها ؛ پرهیز از زور گویی و خشونت  و پایبندی به معاهدات بین المللی است   . پیشنهاد «جهان علیه خشونت و افراطی گری» که در شصت وهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از سوی «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران مطرح و مورد استقبال و تصویب مجمع عمومی گرفت، نشانه ای از این دید گاه است.