مردم افغانستان باید در روند انتخابات حضور فعال داشته باشند
(last modified 1397-02-03T13:53:46+00:00 )
ثور 03, 1397 18:23 Asia/Kabul

مردم باید در روند انتخابات حضور فعال داشته باشند و از آن به عنوان نماد دمکراسی استقبال کنند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: مردم باید در روند انتخابات حضور فعال داشته باشند و از آن به عنوان نماد دمکراسی استقبال کنند.     

عبدالقادر کامل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در هرات با اشاره به آغاز روند ثبت نام رای دهندگان برای انتخابات افغانستان اظهار داشت: هرچند در انتخابات گذشته چالش های متعددی وجود داشت اما مردم باید در برنامه شرکت فعال داشته باشند.

وی نبود ظرفیت های لازم حرفه ای و فنی، فراهم نبودن زمینه فعالیت برای احزاب سیاسی، ناامنی و ایجاد مراکز رای گیری در نقاط ناامن، نبود تذکره ها (شناسنامه ها)ی الکترونیکی، قومی سازی روند انتخابات، دخیل کردن خواسته های شخصی و گروهی در روند انتخابات را از چالش های انتخابات گذشته خواند.

به گفته این کارشناس افغان یکی از این چالش های عمده هم نبود فهرست رای دهندگان بود اما در حال حاضر ثبت نام رای دهندگان در جریان است و این امیدواری وجود دارد که این امر در جلوگیری از تقلب کمک کننده باشد.

کامل امنیت، بودجه، اعتمادسازی و مدیریت را از مهمترین عناصر روند انتخابات دانسته و ابراز امیدواری کرد که کمیسیون های انتخابات و رسیدگی به شکایات انتخاباتی بتوانند با در نظرداشت مشکلات موجود وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وی عنوان کرد که برگزاری انتخابات بر عهده کمیسیون مستقل انتخابات است و بر اساس ماده 156 قانون اساسی افغانستان کمیسیون انتخابات به همین منظور تشکیل شده است، حکومت هم نباید در کار کمیسیون های انتخابات دخالت کند ضمن اینکه کمیسیون های انتخابات نیز باید استقلال خود را حفظ کنند و نگذارند تجربه گذشته و زیر سوال رفتن استقلال آن ها تکرار شود.

کامل با اشاره به استقبال کمرنگ مردم از برنامه ثبت نام رای دهندگان گفت: از آنجایی که انتخابات ریاست جمهوری سال 1393 آلوده به فساد بود و اعلام نتایج هم ماه ها بطول انجامید، مردم تصور می کنند که آراء آن ها ممکن است تاثیرگذار نباشد.

وی اضافه کرد: با همه این ها مردم باید حضور گسترده خود در روند انتخابات را به نمایش بگذارند و برای انتخابات پیش رو آماده باشند، به مراکز ثبت نام رای دهندگان مراجعه کنند و از انتخابات به عنوان نماد دمکراسی استقبال کنند.

 

کلیدواژه