ثور 10, 1397 09:38 Asia/Kabul
  • تاکید وزیر دفاع ایران برلزوم حفظ ثبات و امنیت منطقه

امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع ایران، با تاکید براینکه  نیروی مسلح ایران دارای قابلیت دفاع راهبردی هستند ، تصریح کرد: ایران توانسته است، با اتکا به جوانان متخصص، متعهد و متدین بازدارندگی را محقق کرده و از منافع و امنیت ملی خود دفاع کند.

وزیر دفاع ایران،روزیکشنبه درمراسم تحلیف جمعی ازافسران وزارت دفاع ،  با بیان اینکه جوانان و نیروهای مسلح ایران، می توانند از امنیت منطقه دفاع کنند، خاطر نشان کرد: امنیت منطقه به هم پیوسته بوده و ایران بر لزوم حفظ ثبات و امنیت منطقه تاکید دارد .

از دید گاه جمهوری اسلامی ایران ؛دفاع از امنیت  به مولفه هایی از جمله  منابع انسانی کار آزموده ؛ تخصص وارزش‌های اخلاقی و انقلابی نیاز دارد . در بخش تجهیزات و امکانات  نیز نیروهای مسلح  باید  به فناورى های پیشرفته به منظور آمادگی  های دفاعی  و قدرت  بازدارندگی  مجهز باشند تا درصورت لزوم  ازقدرت تهاجمی نیزبرای  دفع هرگونه تهدید  برخوردار باشند  . 

در این زمینه دو فاکتور مهم ؛ نقش تعیین کننده ای دارد ؛ فاکتور نخست  بومی سازی صنایع دفاعی در بخشهای مورد نیاز بویژه در بخش توان دفاع موشکی است که از اهمیت راهبردی و استراتژیک در بحث بازدارنگی دفاعی برخوردار است. فاکتور دوم؛ بحث ارتقاء آمادگی های دفاعی متناسب با تهدید هااست.  

موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی  اخیرا"در گزارشی جامع درباره برنامه موشکهای بالستیک ایران که توسط  مایکل المن Michael Elleman و مارک فیتزپاتریک Mark Fitzpatrick از کارشناسان برجسته آمریکایی در حوزه تسلیحات تهیه شده است ، می نویسد : موشکهای بالستیک بخش مهمی از موضع بازدارندگی ایران به شمار می رود و در آینده نیز به همین صورت باقی خواهد ماند و باتوجه به اهمیت این برنامه برای توان دفاعی ایران، نباید انتظار داشت ایران از برنامه موشکی اش دست بکشد.

 حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب  در دیدار اخیر جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح، از اقتدار، امنیت، عزت و توانایی کافی در زمان لازم به عنوان اهداف اصلی نیروهای مسلح نام بردند و تأکید کردند: نیروهای مسلح ایران به بهترین نیروی انسانی از لحاظ فکری، عملی، عزم و اراده احتیاج دارند تا بتوانند آسیب‌ناپذیری ملت را در مقابل دشمنی‌ها حفظ کنند.

سخنان وزیر دفاع ایران نیز تاکیدی بر این نکته است که  ایران در عرصه های دفاعی در جایگاه یک قدرت بازدارنده است و در این عرصه  وارد تعاملات منطقه ای نیز شده است . تازه ترین نمونه  از  حضور موفق ایران  درخشش غرفه ایران در  نمایشگاه هوافضای ترکیه است  . غرفه ایران در این نمایشگاه بر اساس دو فاکتور تعداد تفاهمنامه‌ها و بازدیدکنندگان از غرفه‌ها،به عنوان فعالترین غرفه این نمایشگاه انتخاب شد.

امیر سرتیپ خلبان «سیدمحمد علوی» جانشین معاونت عملیات ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران  در حاشیه نمایشگاه هوایی «ایرشو اورآسیا 2018 Eurasia Airshow » حضور ایران در نمایشگاه هوایی  ترکیه را از جمله گام های مثبت در  روابط دوستانه در زمینه های نظامی و دفاعی با کشورهای همجوار دانست.

 این سطح از تعاملات  و توانمندی های  دفاعی ؛  منطبق با اهداف تعریف شده در مفهوم امنیت و اقتدار ملی است  و نشان می دهد که نهادهای دفاعی ایران  مصمم هستند  با بومی سازی  تولیدات دفاعی  و برخورداری از قدرت بازدارندگی موثر ،بالاترین امنیت را برای ملت ایران  و مقابله با تهدید ها در منطقه تامین کنند.