ثور 10, 1397 16:38 Asia/Kabul
  • گزارشی از رویداد تبریز ۲۰۱۸

تبریز با تصمیم کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 می باشد. چندی پیش آیین مربوط به این رویداد با حضور دکتر روحانی، رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. آنچه در ادامه می شنوید گزارشی است از این رویداد.

«سازمان کنفرانس اسلامی» معروف به «سازمان همکاری اسلامی» (OIC)  طرحی را از سال ۲۰۱۵ با نام معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی تصویب کرد. در این طرح هر ساله شهری از کشورهای اسلامی به عنوان «شهر نمونه گردشگری جهان اسلام»  معرفی می شود. کهن شهر ۵ هزار ساله تبریز در نهمین اجلاس کارشناسان ارشد و وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که اول دی ۱۳۹۴ (۲۲ دسامبر ۲۰۱۵) در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، از میان رقبایی چون تالینگ در مالزی،‌ پالقا و سیلد در بنگلادش، ماردین در ترکیه و مدینه در عربستان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ برگزیده شد. این انتخاب بر پایه داشته های فاخر فرهنگی، تاریخی و اجتماعی این شهر صورت گرفته است. از جمله دلایل انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، را می توان وجود مناطق نمونه گردشگری نظیر وجود دو اثر از آثار میراث جهانی یونسکو، زیرساخت‌های مناسب گردشگری، موزه‌های غنی و معتبر، طبیعت بکر و زیبا، اماکن تاریخی‌ متعدد، انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش و تعداد گردشگران ورودی (داخلی و خارجی) دانست .

تبریز؛ شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018

پس از ابلاغ این رویداد از سوی دبیرخانه سازمان همکاری های اسلامی به سازمان میراث فرهنگی واستانداری آذربایجان شرقی، شورای سیاست گذاری و دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸ در شهرتبریز افتتاح شد. این موضوع فراملی در تاریخ سوم اردیبهشت 1396(آوریل 2017) درهیات دولت تصویب و ستاد ملی تبریز ۲۰۱۸تشکیل گردید و اعتبارات ملی جهت تحقق پروژه های تعریف شده اختصاص یافت و به این ترتیب تمامی دستگاه های اجرایی عضو شورای سیاستگذاری استانی و ملی و کلیه شهروندان کلانشهر تبریز آماده برگزاری این رویداد فراملی و مهم شدند. همچنین ده‌ها پروژه و برنامه اجرایی جهت اقدام در ۲۳ دستگاه اجرایی در ستاد ملی سیاستگذاری و ستاد برنامه ریزی و اجرایی تبریز ۲۰۱۸ مصوب گردید.

 

درخصوص اقدامات انجام شده در راستای تحقق اهداف تبریز ۲۰۱۸ می توان به تبلیغات جاذبه های گردشگری شهر تبریز(و استان آذربایجان‌شرقی) از سوی آزانس های هوایی از جمله هواپیمایی ترکیش در تمامی پروازهای خط پروازی ترکیش ایر لاینز، اعطای مجوز جهت تبدیل کاربری خانه های قدیمی استان به واحدهای بوم گردی و هتل سنتی، آماده‌سازی مبلمان و المان‌های شهری جهت تبدیل تبریز به شهر جهانی و به روز رسانی و استانداردسازی هتل‌های شهر تبریز اشاره کرد.

همگام با این اقدامات، مراسم پیش رویداد تبریز ۲۰۱۸ در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۶ (ژانویه 2018) به مناسبت ورود به سال ۲۰۱۸  میلادی در این شهر برگزار شد و در پنجم اردیبهشت سال جاری(25 آوریل 2018) آیین افتتاح رسمی تبریز ۲۰۱۸، با حضور دکتر حسن روحانی رییس جمهور ، وزراء، معاونان رئیس جمهور و وزرای گردشگری کشورهای اسلامی، سفرای کشورهای خارجی و سایر مهمانان داخلی و خارجی در مرکز همایش‌های بین المللی تبریز برگزار شد و جشنواره گردشگری تبریز آغاز شد .

دکتر روحانی در سخنرانی خود توسعه گردشگری و توریسم را یکی از راه‌های تعامل سازنده با جهان دانست و اظهار داشت: گردشگری موجب فهم درست ملت‌ها از جهان و تاریخ گذشته خواهد بود و در حقیقت ارتباط انسان را با گذشته تاریخ فراهم کرده و موجب شناخت وضعیت امروز و آینده جهان است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام نه تنها برای ایران بلکه برای همیشه تاریخ جاذبه داشته و خواهد داشت، گفت: این منطقه همواره دروازه اتصال ایران با غرب و جهان بوده و مسیر اصلی جاده ابریشم و منطقه‌ای است که شرق را به غرب وصل کرده و این حلقه وصل همواره جاودانه باقی خواهد ماند.

دکتر روحانی تبریز را مرکز تجارت در این منطقه دانست و گفت: در تبریز صنعتگران و تجار ماهری حضور دارند و هرکس به این شهر سفر کند، می‌تواند بیاموزد و یاد بگیرد.

 

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو با ابراز خرسندی از انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ گفت: این شهر تاریخی و زیبا می تواند قطب گردشگری کشورهای همجوار از قبیل ترکیه و منطقه قفقاز شود.

خلیل ابراهیم آکچا ، اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی را از جمله عناصر مهم در توسعه و رونق صنعت گردشگری بین کشورهای مختلف دانست و افزود: با توجه به پیوندهای قوی دینی و تاریخی ایران با منطقه قفقاز، ترکیه و جمهوری آذربایجان، توسعه گردشگری بین تبریز و این مناطق می تواند با انجام تبلیغات مختلف و متنوع و معرفی این کلان شهر سریع تر اتفاق بیفتد.

وی، حضور گردشگران مختلف را در مناطقی که زبان مشترک دارند، مهم و درعین حال راحت توصیف کرد و اضافه کرد: مسئولان شهر تبریز می توانند در این زمینه سیاست های مختلف تشویقی را در پیش بگیرند.

آکچا با تبریک رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ به مردم خونگرم و با اخلاق این شهر، ابراز امیدواری کرد این اتفاق فرصتی برای رونق و توسعه صنعت گردشگری در این منطقه و ایران شود.

وی از تبریز به عنوان شهری زیبا و تمیز یاد کرد که مردمان آن به تجارت و اقتصاد علاقه وافری دارند.

آکچا ادامه داد: اصناف و بازاریان تبریز از اخلاق خوبی برخوردارند و با مشتریان و گردشگرهای کشورهای خارجی با متانت و مثل یک برادر رفتار می کنند که به گفته وی چنین ویژگی هایی برای توسعه صنعت گردشگری می تواند مهم و اثرگذار باشد.

خلیل ابراهیم آکچا در رویداد تبریز 2018

دبیرکل اکو با تاکید بر اینکه این سازمان منطقه ای با جدیت وارد مقوله گردشگری شده است، گفت: هدف اصلی ما از توسعه گردشگری در میان ۱۰ کشور عضو سازمان، ایجاد همبستگی و نزدیکی بین اتباع این کشورها است که در این راستا شهر تبریز جزو مقاصد گردشگری تعریف شده و روی آن کار خواهیم کرد.

ناصراوددین، مدیر اجرایی سازمان ملی گردشگری بنگلادش رویداد تبریز ۲۰۱۸ را اتفاقی مبارک برای تمام کشورهای اسلامی خواند و با بیان اینکه باید از این فرصت مهم به بهترین شکل استفاده کرد، افزود: ما علاقه مند به توسعه همکاری ها در بخش گردشگری با ایران و شهرهای مختلف آن به ویژه تبریز هستیم.«اوددین» از تبریز به عنوان شهری با فرهنگ قابل احترام نام برد که از تاریخ دیرینه ای برخوردار بوده و آثار تاریخی بیشماری دارد.

مدیر اجرایی سازمان ملی گردشگری بنگلادش اجتماعی بودن و خوش رفتاری را از ویژگی های بارز مردم تبریز بیان کرد که می تواند در توسعه صنعت گردشگری این منطقه تاثیرگذار باشد.

ناصرالدین، مدیر اجرایی سازمان ملی گردشگری بنگلادش

 

عزیزان همراه مناسب دیدیم در آخرین بخش از برنامه مروری بر جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی در ایران داشته باشیم .

یکی از دیدنی ترین مقصدهای گردشگری ایران، استان آذربایجان شرقی است. این استان با دارا بودن طبیعتی فوق العاده و جاذبه های تفریحی و توریستی متنوع تاریخی و روستاگردی و طبیعی، یکی از ظرفیت های هیجان انگیز صنعت گردشگری ایران به شمار می رود.

کلان شهر تبریز مرکز استان به عنوان یکی از کانون های مهم تجاری از دیرباز مورد توجه تجار و بازرگانان داخلی و خارجی بوده است . برخورداری از موقعیت ویژه جغرافیایی ، قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم ، همسایه بودن با کشورهای ترکیه ، ارمنستان و آذربایجان ، برخورداری از منابع طبیعی و اقلیم مساعد و خاک حاصلخیز ، صنایع گوناگون ، شبکه های حمل و نقل جاده ای ، ریلی و هوایی و مراکز تجاری اقتصادی و بازرگانی ، بستر مناسبی را جهت سرمایه گذاری در بخش های مختلف در این شهر بوجود آورده است . شهر تاریخی تبریز ،پایتخت صدها ساله ایران ،شهری استوار در مسیر ترانزیت بین المللی که قدمت آن به عصر آهن می رسد ، سرزمین دلاوری ها ،جان فشانیها و شهادت ها با جاذبه های شگفت انگیز طبیعی و تاریخی را باید از نزدیک ببینی تا آثار ارزنده تاریخی آن در قاب نگاهت جان بگیرد .

خانه موزه مشروطه، بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان، مسجد کبود، ربع رشیدی، مقبره الشعرای تبریز که محل دفن شعرای بزرگی نظیر قطران، خاقانی، استاد شهریار و ۴۰۰عارف نامی از اقصی نقاط دنیاست . خانه های قدیمی و قلعه های تاریخی، صنایع دستی متنوع و فرش های بی نظیر دست بافت و غذاهای متنوع و خوشمزه تنها بخشی از این جاذبه ها هستند. با وجود میهمان نوازی مردمان آذربایجان و ویژگی های طبیعی کم نظیر در شهرستان های مختلف این استان قطعا گردشگران سفر لذت بخشی را در استان اذربایجان شرقی تجربه خواهند کرد.

 

بی‌شک با همکاری دستگاه‌های متولی و همراهی صمیمانه مردم میهمان‌نواز تبریز، رویداد فراملی تبریز ۲۰۱۸ تبدیل به تجربه‌ای ارزشمند و الگویی مفید و قابل استفاده برای سایر شهرهای ایران خواهد شد و به زودی شاهد اجرای ایده خلاقانه "شهر گردشگر" به‌عنوان نمونه‌ای ایده‌آل در پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی، در اقصی نقاط کشورمان خواهیم بود. 

---------------------------------------------------------------------------------

 

کلیدواژه