ثور 11, 1397 09:38 Asia/Kabul
  •  بی اعتنایی پوتین و موگرینی به نمایش تبلیغاتی نتانیاهو

کاخ کرملین بامداد سه شنبه از گفت وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در خصوص برجام خبر داد. پوتین با تاکید برحفظ برجام، این توافق بین المللی را برای حفظ ثبات جهان لازم دانست.این گفت وگوی تلفنی پس از نمایش تبلیغاتی جدید نتانیاهو ضد جمهوری اسلامی ایران، صورت گرفت. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیزدوشنبه شب در واکنش به نمایش تبلیغاتی جدید نتانیاهو علیه ایران تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران به برجام پایبند بوده است.

نتانیاهو دوشنبه شب،با نمایش تعدادی عکس، سی‌دی وکاغذ در برابر دوربین تلویزیون ، مدعی شد ایران برنامه‌ مخفی برای ساخت سلاح هسته ای دارد.این ادعای نتانیاهو تکرارهمان ادعاهایی است که امریکایی ها قبلا درباره فعالیت های هسته ای گذشته ایران موسوم به "ابعاد نظامی احتمالی"PMD مطرح کرده بودند ودرچارچوب برجام ،این پرونده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته شد.مساله مهم در این زمینه زمان مطرح شدن ادعای جدید نتانیاهو علیه برنامه هسته ای ایران است.

به نظر می رسد این اقدام درراستای تشدید فشارها بر ایران با توجه به نزدیک شدن به مهلت مطرح شده  دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای پذیرش شروط مد نظر وی در زمینه برجام یعنی 22 ثور است.

"انتونی اسکاراموچی"  مدیر رسانه‌ای سابق ترامپ  مدعی شده است که: ترامپ از منازعه شدید خود با قدرت‌های جهانی در خصوص توافق هسته‌ای ایران، همان موفقیتی را کسب خواهد کرد که در مباحثات کره‌شمالی نیز به آن دست یافته است.

با توجه به دیدارهای بی نتیجه سران اروپایی عضو گروه 1+5 یعنی امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با ترامپ ، اکنون نخست وزیر اسرائیل برای تشویق هر چه بیشتر ترامپ و تقویت ادعاهای وی علیه ایران ، ادعاهای نخ نما شده ای را در باره وجود برنامه هسته ای نظامی پنهانی ازسوی ایران مطرح کرده است.

به گفته"ویچسلاو ماتازوف" Vichslav Matazov  کارشناس سیاسی روسی : هدف ترامپ راضی کردن نتانیاهو است .

اسرائیل همواره از بزرگترین منتقدین برجام و مخالف دستیابی به هرگونه توافق هسته ای با ایران و خواهان تشدید فشارها بر ایران بوده است.توافق بر سر برجام و در مرحله بعد تصویب قطعنامه 2231 واکنش شدید اسرائیل را برانگیخت و مقامات ارشد این رژیم درباره آنها موضع سختی اتخاذ کردند.با این حال برجام از26 جدی 1394 به اجرا درآمد و تاکنون نیز به رغم کارشکنی های آمریکا کماکان به حیات خود ادامه می دهد.با این حال مقامات ارشد اسرائیی به ویژه نتانیاهو با روی کار آمدن ترامپ و مواضع منفی وی علیه برجام امید جدیدی برای از بین بردن آن پیدا کرده اند.

در این راستا ادعاهای جدید نتانیاهو در باره وجود برنامه هسته ای مخفی در ایران ، از دیدگاه رژیم صهیونیستی می تواند در کارزار تبلیغاتی ترامپ علیه برجام موثر واقع شود و به دستاویزی برای مخالفت هر چه بیشتر وی با این توافق هسته ای و نیز متقاعد کردن مخالفان لغو برجام مورد استفاده قرار گیرد .با این حال موضع گیری پوتین و موگرینی در باره ادعاهای نتانیاهو نشان می دهدکه آنها به خوبی از اهداف پشت پرده وی در باره برجام خبر دارند و اعتنایی به این ادعاها ندارند.

 

کلیدواژه