ثور 13, 1397 08:37 Asia/Kabul
  • همایش اقتصادی تهران- اربیل؛ فصل جدید همکاری‌‌ها در دوران پساداعش

همایش فرصت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور مسئولان اقتصادی دو طرف و هیات‌های مختلف اقتصادی در شهر اربیل درحال برگزاری است.

همایش فرصت‌های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه در اربیل شروع شده است و امروز، پنجشنبه به کار خود پایان می‌هد. این همایش دو روزه تلاش دارد با بررسی ظرفیت‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق، روند مناسبات اقتصادی دو طرف را به دوران قبل از داعش برگرداند. عراق در دوران پساداعش، تلاش دارد با رویکرد اقتصادی روند رشد و پیشرفت خود را با همکاری کشورهای منطقه به ویژه همسایگان سرعت بخشد. با برقراری ثبات و آرامش نسبی در مناطق مختلف عراق درپی شکست گروه تروریستی داعش، فضا برای توسعه مناسبات اقتصادی دوجانبه و چندجانبه عراق فراهم شده است. در این میان؛ اقلیم کردستان عراق تلاش دارد با تقویت مناسبات، وضعیت اقتصادی خود را که در دوران اشغالگری داعش تحت تاثیر قرار گرفته بود، سرو سامان دهد. بر همین اساس؛ برگزاری همایش فرصت‌های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق معنا و اهمیت پیدا می‌کند.  

ارتباط مردمی استان‌های هم‌مرز ایران و اقلیم کردستان عراق و اشتراک‌های زبانی و قومی، عنصری مهم و کلیدی در روند رو به رشد مناسبات اقتصادی دو طرف در دوران پساداعش است. درهمین چارچوب؛ «حسن دانایی‌فر» سفیر پیشین ایران در بغداد، روز چهارشنبه گفت: «روابط مردم در مناطق مختلف عراق با جمهوری اسلامی ایران، روابطی تاریخی و مثال‌زدنی است، از این‌رو؛ برگزار کنندگان همایش فرصت‌های اقتصادی ایران و کردستان عراق، می‌کوشند این روابط تاریخی را در حوزه اقتصادی نیز توسعه دهند.»

مهمترین مزیت در روابط ایران و کلیت کشور عراق و ازجمله اقلیم کردستان این کشور، وجود روابط تاریخی و اشتراک‌های مردمی است و همین موضوع؛ در رشد مناسبات اقتصادی تاثیرگذار است. نگاه ایران به عراق، نگاهی واحد و درچارچوب، حفظ تمامیت‌ارضی عراق است و آنچه توسعه مناسبات تهران و اربیل را شکل می‌دهد، توجه به یکپارچگی عراق است. کمک ایران به اربیل زمانی که داعش درحال نزدیک شدن به دروازه‌های این شهر بود ثابت کرد سیاست ایران به‌عنوان کشور همسایه عراق، توجه به حفظ یکپارچگی این کشور است. همین رویکرد در فضای پساداعش هم حاکم است و توسعه مناسبات اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق، درچارچوب مناسبات تهران- بغداد قرار دارد و این رویکرد؛ سیاست دوستانه ایران را در برابر مردم مناطق مختلف عراق نشان می‌دهد. 

با توجه به این سیاست؛ همایش فرصت‌های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق، فرصت مناسبی برای تقویت همکاری‌های دو طرف با هدف رشد حوزه اقتصادی است تا همه مردم عراق از آن منتفع شوند. ظرفیت‌های خوبی بین ایران و اقلیم کردستان عراق برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد که به کارگیری همه این ظرفیت‌ها، به رویکرد اقتصادی عراق در دوران پساداعش کمک می‌کند.  حضور فعال بخش خصوصی ایران در کردستان عراق، نیازهای اقتصادی این منطقه را پوشش خواهد داد و این سیاست با رویکرد اقتصادی دولت مرکزی عراق همخوانی دارد. درهمین زمینه؛ «نچیروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق عصر چهارشنبه در همایش فرصت‌های اقتصادی در اربیل، گفت: «١٣٥ کارگاه ایرانی در اقلیم کردستان عراق فعالیت می‌کنند و سبب ایجاد فرصت‌های شغلی شده‌اند.» 

بدون شک؛ برگزاری همایش فرصت‌های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق در شهر اربیل، به توسعه روابط اقتصادی این اقلیم و ایران و دولت مرکزی عراق کمک می‌کند. به گفته نچیروان بارزانی، اقلیم کردستان عراق در تلاش برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در مرز پرویزخان بوده و لازم است که اقدامات لازم با دولت مرکزی عراق نیز انجام شود.

کلیدواژه