سنبله 22, 1395 08:44 Asia/Kabul
  • تاکید بر انسجام ملی و حمایت از نیروهای امنیتی در افغانستان

رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان بر انسجام ملی در حمایت از نیروهای امنیتی در این کشور تاکید کرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان گفت،در این کشور در حمایت از نیروهای امنیتی ، انسجام ملی وجود دارد. وی در آئین گرامیداشت سالگرد شادت احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان در کابل گفت، کسانی که به نظامیان این کشور توهین می کنند به مردم تعلق ندارند. عبدالله از عملکرد مثبت فرماندهان دوران جهاد افغانستان تقدیر کرد و افزود ، آنان و کشته شدگان و زخمی ها جنگ،سرمایه های معنوی مردم این کشور هستند.

اظهارات رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان چند هفته پس از علنی شدن اختلافهای او و محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور و ارزیابی برخی چهره های سیاسی مبنی بر تاثیر این اختلاف ها بر روحیه و توان نیروهای امنیتی و دفاعی برای مقابله با گروه های مخالف ، مطرح شد. درهفته های اخیر اختلافات عبدالله و اشرف غنی به خبر سازترین ،سوژه محافل رسانه ای در این کشور تبدیل شد.

سران دولت وحدت ملی افغانستان برای حفظ جایگاه سیاسی خود در میان مردم و همچنین تداوم فعالیت دولت ، چهار جلسه رایزنی دو جانبه برای کاهش اختلافات برگزار کردند و در خصوص مسائل کلان مورد مناقشه به توافق رسیدند. مهمترین توافق عبدالله و اشرف غنی ، تفکیک صلاحیت های رئیس جمهوری و رئیس اجرایی کابینه افغانستان بود که بخش عمده ای از اختلافات آنان ریشه در همین مسئله داشت.

اصل مشورت و نظرخواهی نیز دیگر موضوع مهم مورد توجه عبدالله بود و به عقیده او در دوسال گذشته و از ابتدای روی کار آمدن دولت وحدت ملی در افغانستان ، محمد اشرف غنی به مشورت بی اعتنا بود.

در سناریو احتمالی عدم توافق بین عبدالله و اشرف غنی و سقوط دولت وحدت ملی افغانستان علاوه بر آسیب های جدی به این کشور ، موقعیت سران دولت وحدت ملی در میان مردم و هواداران آنها به دلیل ترجیح منافع شخصی بر منافع حزبی و ملی ، به شدت متزلزل می شد. از سوی دیگر اروپا و آمریکا هم که در روند امضای توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی نقش داشتند،به عبدالله و اشرف غنی معترض می شدند.

در چنین شرایطی ، این گمانه مطرح است که سران دولت وحدت ملی بنا به این ملاحظات ، اختلافات خود را دست کم برای مدت کوتاهی کنار گذاشته اند. کارشناسان می گویند ، با ادامه این اختلافات ممکن بود در میان نیروهای امنیتی شامل پلیس و ارتش افغانستان در حمایت از عبدالله و اشرف غنی ، تنش های جدی بروز می کرد و بحران امنیتی ناشی از تروریسم با افزوده شدن درگیری های داخلی میان نیروهای امنیتی افغانستان ، غیرقابل مهار می شد.

البته محافل سیاسی و رسانه ای افغانستان این تهدید احتمالی را درچارچوب شیوه غیر مستقیم مبتنی بر تاثیر منفی این اختلافات بر روحیه نیروهای امنیتی،تعبیر کردند. بنابراین،سخنان عبدالله درتاکید بر انسجام و وحدت ملی در حمایت از نیروهای امنیتی بیشتر جنبه سیاسی دارد که می تواند ضمن رفع برخی نگرانی ها درباره اختلافات سران دولت وحدت ملی ، اطمینان خاطری برای جامعه افغان در روند کاهش این اختلافات باشد.

 

 

 

 

کلیدواژه