بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی : عزم اروپا برای حفظ برجام
(last modified 1397-02-18T07:17:33+00:00 )
ثور 18, 1397 11:47 Asia/Kabul
  • بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی : عزم اروپا برای حفظ برجام

سه کشور بزرگ اروپایی فرانسه،‌ آلمان و بریتانیا در بیانیه مشترکی اعلام کردند صرف نظر از تصمیم آمریکا درباره ماندن یا نماندن این کشور در توافق هسته ای ایران، به برجام پای بند می‌مانند. ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه بعد از دیداربا هایکو ماس همتای آلمانی خود در برلین از صدور بیانیه مشترک این دو کشور همراه با بریتانیا درباره برجام خبر داد. در این بیانیه بر حفظ برجام تاکید و اعلام شده است برلین، لندن و پاریس مصمم هستند به این توافق پای بند بمانند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار است به زودی تصمیم خود را درباره خروج این کشور از برجام و یا ماندن در آن اعلام کند. به همین دلیل تکاپوی طرف های اروپایی برجام برای حفظ آن افزایش یافته است.اروپایی ها به دلایل خاص خود خواهان حفظ برجام هستند.

از دیدگاه آنها برجام توانسته تا هدف مد نظر از آن یعنی کنترل برنامه هسته ای ایران را با انجام یافتن بازرسی های گسترده و ایجاد محدودیت در شمار سانتریفوژها و خروج بخش قابل ملاحظه ای از اورانیوم غنی شده از ایران محقق سازد . اروپایی ها به برجام به عنوان یک توافق صرفا هسته ای  می نگرند که تاکنون موفق بوده است.

از دیدگاه تروئیکای اروپایی هیچ جایگزین واقعی دیگری به منظور کنترل و اعمال محدودیت برای برنامه هسته‌ای ایران به غیراز توافق برجام وجود ندارد."هایکو ماس"  Heiko Maasوزیر امور خارجه آلمان معتقد است که توافق برجام جهان را امن کرده است و بدون آن جهان ناامن خواهد شد.

وی در باره پیامدهای شکست برجام می گوید: «از این نگرانیم که شکست (برجام)به بحران منجر شود و به سال 2013 باز گردیم و این چیزی است که هیچکس خواستار آن نیست».این در حالی است که ترامپ اساسا دیدگاه متفاوتی درباره برجام دارد .

رئیس جمهوری آمریکا همواره  برجام  را توافقی وحشتناک خوانده و خواستار برهم زدن آن است. تصمیمی که با انتقاد گسترده  جامعه بین الملل از جمله طرف‌های دیگر برجام (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا) و حتی بسیاری از مقامات و شخصیت های آمریکایی روبرو شده است.وی خواهان اصلاح برجام به گونه ای است که دیگر مسائل مرتبط با ایران به ویژه  توانمندی موشکی و اقدامات منطقه ای ایران را نیز در برگیرد.

ترامپ تهدید کرده که در صورت عدم همراهی اروپایی ها در این زمینه با توجه به ضرب الاجل 22 ثور که در آن تاریخ باید درباره ادامه تعلیق لغو تحریم های کنگره آمریکا علیه ایران تصمیم گیری کند ،با امتناع از این کار ،عملا آمریکا را از برجام خواهد کرد. در مقابل ایران ضمن اعلام پایبندی به برجام اعلام کرده است که درصورت خروج آمریکا از برجام، گزینه های مناسب مد نظر خود را به اجرا خواهد گذاشت.

البته اروپایی ها تلاش کرده اند که با سفر سران و مقامات ارشد کشورهای سه گانه اروپایی یعنی امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه ، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا به آمریکا و رایزنی های آنها با ترامپ وی  را از این اقدام منصرف کرده و به ترامپ وعده داده اند که از خواسته های فرابرجامی وی حمایت کرده و ایران را برای پذیرش این موارد تحت فشار خواهند گذاشت.

ازسوی دیگر اکنون این دیدگاه در اروپا مطرح شده که اروپا نباید سرنوشت برجام را به تصمیم واشنگتن گره بزند. در این راستا "ناتالی توچی" Nathalie Tocci مشاور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، دونالدترامپ را فردی خودشیفته خواند و گفت: اروپا نباید در مسئله برجام تا این اندازه به وی توجه نشان دهد.در مجموع اروپا اکنون بر سر دوراهی سرنوشت ساز تعهد به برجام یا همراهی با ترامپ علیه ایران قرار گرفته است.تصمیم اروپا در این زمینه بر سرنوشت و امنیت منطقه خاورمیانه و جهان تاثیر گذار خواهد  بود./

 

کلیدواژه