بازتاب پیروزی محور مقاومت در انتخابات پارلمانی لبنان و سخنان مهم سید حسن نصرالله
(last modified 1397-02-18T07:40:15+00:00 )
ثور 18, 1397 12:10 Asia/Kabul
  • بازتاب پیروزی محور مقاومت در انتخابات پارلمانی لبنان و سخنان مهم سید حسن نصرالله

سید حسن نصرالله ، دبیر کل حزب الله لبنان در اولین سخنرانی خود پس از انتخابات پارلمانی این کشور ، این انتخابات را دستاورد بزرگ ملی برای لبنان توصیف کرد.

انتخابات پارلمانی لبنان روز یکشنبه 16 ثور برگزار شد. وزیر کشور لبنان نتایج انتخابات پارلمانی این کشور و ترکیب مجلس نمایندگان را که بر اساس آن « 67 نفر از 128 » نمایندگان راه یافته به پارلمان از حزب الله لبنان و هم پیمانانش یعنی جناح هشتم مارس هستند ، اعلام کرد. جناح هشتم مارس متشکل از گروه های لبنانی مخالف سلطه غرب به رهبری حزب الله لبنان است. تحولات سیاسی لبنان بویژه انتخابات پارلمانی این کشور نشان داد که  حزب الله در کنار نقش خود در ارکان دفاعی لبنان در قالب معادله قدرتمند " ارتش - ملت - مقاومت " ،   در عرصه سیاسی لبنان نیز به عنوان حزبی سیاسی از محبوبیت بالایی برخوردار است .  

 انتخابات اخیر در لبنان در واقع همه پرسی درباره خط مقاومت ، وحدت ملی و آزادسازی مناطق   اشغالی لبنان است. پیروزی حزب الله لبنان در انتخابات پارلمانی موفقیت بزرگی بود که مکمل پیروزی‌های ملت لبنان بر اسراییل و تروریست های تکفیری  بوده است . بی تردید این پیروزی می‌تواند نقش مهمی در آینده منطقه داشته باشد و تدابیر هوشیارانه  سید حسن نصرالله در این پیروزی موثر بوده است . 

در سرمقاله روزنامه اینترنتی رای الیوم آمده است، نتایج انتخابات لبنان که به پیروزی حزب الله و شکست جریان رقیب انجامید، بسیاری از معادله ها را در این کشور تغییر خواهد داد.  

سخنان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان پس از روشن شدن نتایج انتخابات پارلمانی این کشور مبنی بر این که نتایج انتخابات تاکیدی بر هویت مقاوم  بیروت است، قابل توجه بود. پیروزی حزب الله و متحدان آن در این انتخابات حمایت بخش زیادی از لبنانی ها از محور مقاومت را تقویت می کند و معادله های سنتی را که خواستار تسلیم لبنان و قرار گرفتن آن در محور کشورهای سازشکار عربی به عنوان متحد اصلی آمریکا و طرح های آن در حمایت از رژیم اشغالگر اسرائیل است، تغییر می دهد.   

 قدیمی‌ ترین و در عین حال پایدارترین دموکراسی جهان عرب یعنی لبنان یک بار دیگر کارآمدی خود را نشان داد و مردم این کشور در عرصه انتخابات بار دیگر اعلام کردند تحت تاثیر مداخلات دولتهای غربی و اسرائیل و حکام عربی قرار نمی‌ گیرند.  پیروزی جبهه مقاومت و رای مردم لبنان به فهرست ترکیبی حزب الله و متحدانش تایید سیاست های حزب الله در عرصه کمک به سوریه در برابر تروریستها جهت ممانعت از رخنه تروریستها به خاک لبنان و تداوم مقاومت در برابر اسراییل است.  در چنین فضایی است که محافل سیاسی لبنان  برگزار شدن  انتخابات  پارلمانی لبنان و نتایج آن را  یک پیروزی بزرگ برای همه ملت لبنان از طوایف و جریان‌های مختلف سیاسی می دانند .

تحولات منطقه نشان می دهد که لبنان نوینی  با آرایش مقاومت و جهاد در حال متولد شدن است که نوید بخش ایجاد خاورمیانه جدید مورد نظر ملتهای منطقه است. این تحولات عملا" طرح های توطئه امیز آمریکا را که بدنبال طرح های توطئه آمیزی نظیر  "خاورمیانه جدید" مورد نظر غرب در منطقه هستند را تحت الشعاع قرار داده است .  هدف غرب از طرح های توطئه آمیز برای منطقه ،  تضعیف کشورهای منطقه و تجزیه این کشورها از بعد جغرافیایی و نیز  ایجاد تغییر در آرایش سیاسی این کشورها جهت تسلیم پذیری  در برابر رژیم صهیونیستی و سایر قدرت های سلطه جو است . اما جبهه مقاومت در منطقه  این طرح های غرب را یکی پس از دیگری با شکست مواجه کرده است .

کلیدواژه