ثور 20, 1397 16:27 Asia/Kabul
  • سفر رییس حزب اسلامی افغانستان به ترکیه

رییس حزب اسلامی افغانستان برای دیدار با ژنرال "عبدالرشید دوستم" معاون اول محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور به ترکیه سفر کرد.

هدف "گلبدین حکمتیار" از این سفر، تلاش برای متقاعد کردن دوستم برای بازگشت به کابل است. وی در پی بروز اختلاف با رئیس جمهوری افغانستان، این کشور را ترک و به ترکیه سفر کرد. تا پیش از دیدارهای وی با رهبران جناح های سیاسی از جمله "عطا محمد نور" والی سابق بلخ و محمد محقق معاون دوم عبدا... عبدا... رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان که ابتدا منجر به تشکیل جبهه نجات افغانستان و سپس در هفته گذشته ائتلاف بزرگ ملی افغانستان شد، حضور دوستم در ترکیه برای اشرف غنی چندان اهمیت نداشت. اما در آستانه انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی و سپس ریاست جمهوری به نظر می رسد محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نگران تبدیل معاون اول خود به مرکز ثقل تشکیل ائتلاف های مخالف شده است. از اینرو مهمترین هدف اشرف غنی از اعزام حکمتیار به ترکیه تلاش برای جدا کردن دوستم از عطامحمد نور و سایر جریان های مخالف دولت کابل است،زیرا در صورت پیوستن حامد کرزای رئیس جمهوری قبلی افغانستان به ائتلاف مخالفان ممکن است در انتخابات آتی کفه انتخابات  به نفع مخالفان تغییر یابد. از اینرو اشرف غنی امید وار است دوستی و همکاری گذشته حکمتیار با دوستم بتواند برای بازگشت وی به  کابل موثر واقع شود. زیرا در این صورت با توجه به جایگاه دوستم در میان ازبکها موقعیت اشرف غنی در انتخابات آتی تقویت خواهد شد. 

جاوید حسینی کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان 

"از نکات مثبت حکومتداری حامد کرزی رییس جمهور قبلی افغانستان مشارکت سران سیاسی و جهادی در ساختار حکومت بود حال آن‌که اشرف غنی اعتقادی به این اصل ندارد و شاهدیم که در دوران حکومت وی ، سران سیاسی و جهادی به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت در افغانستان، به حاشیه رانده شده و شکل اپوزیسیون گرفته‌اند."

صرف نظر از اینکه حکمتیار در ماموریت خود در سفر به ترکیه موفق خواهد شد یانه ؟هدف وی از این سفر نیز مهم است و می کوشد جایگاه خود را به عنوان فرد تاثیر گذار در تحولات و اختلافات سیاسی در افغانستان تثبیت نماید .حکمتیار اخیرا با سفر به عربستان و دادن شعارهای تفرقه افکنانه تلاش کرد به گونه ای با جلب نظر حکام عربستان خود را عامل موثر و تعیین کننده ای در تحولات افغانستان نشان دهد که از دیدگاه رهبر حزب اسلامی موفقیتش در متقاعد کردن دوستم برای بازگشت به کابل می تواند این هدف وی را تقویت کند. 

«الکساندر کنیازف»Alexander Konyazov  کارشناس سیاسی روس

"روابط پیچیده دوستم با سیاست گذاران کلیدی در عرصه مسائل مختلف همچنان اهمیت دوستم را نه تنها درافغانستان  بلکه در منطقه حفظ کرده است. بنابراین  تغییر و تحولات مربوط به چشم انداز سیاسی افغانستان همچنان برای حفظ  نقش دوستم در این کشور مهم است و وی با دقت انها را برسی و دنبال می کند."

در هر حال ،بسیاری از محافل در افغانستان سفر فرستاده رئیس جمهوری این کشور به ترکیه برای گفتگو با دوستم را برای برهم زدن معادلات منطقه ای تاثیر گذار در افغانستان مهم می دانند و براین اعتقادند که بازگشت دوستم به کابل ممکن است بر موقعیت و نفوذ دولت آنکارا در افغانستان تاثیر بگذارد و در همان حال موجب تقویت تلاش های حکمتیار برای جلب نظر هر چه  بیشتر حاکم سعودی برای حضور بیشتر در افغانستان باشد.