تاکید وزیران دفاع ایران و افغانستان بر مبارزه با تروریسم در منطقه
(last modified 1397-02-23T05:36:01+00:00 )
ثور 23, 1397 10:06 Asia/Kabul
  •  تاکید  وزیران دفاع ایران و افغانستان بر مبارزه با تروریسم در منطقه

"گروه تروریستی داعش ابزار امنیتی آمریکا و قدرت های سلطه جو برای ایجاد ناامنی در منطقه است ."

امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران  در دیدار سپهبد «طارق شاه بهرامی» وزیر دفاع افغانستان در تهران با تاکید بر ضرورت مقابله با تروریسم در منطقه گفت : نابودی داعش از جمله سیاست های ایران است و تهران آماده همکاری در این زمینه است.

گروه تروریستی تکفیری داعش پس از آنکه جغرافیای خود را در منطقه به ویژه عراق و سوریه از دست داد، اکنون در صدد نفوذ در افغانستان است تا به  تهدید هایش در  منطقه ادامه دهد؛تهدید هایی که سرمنشاء آن مداخلات امریکا در منطقه است .

آمریکا با هدف  بی ثبات سازی غرب آسیا ، از گروه های تروریستی از القاعده  تا داعش  که خود انها را بوجود اورد، حمایت کرده و با کمک عربستان و رژیم جنایتکاراسراییل  تروریسم و افراط گرایی را  در منطقه گسترش داد تا  بتواند به اهدافش برسد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب چندی قبل  در بیاناتی در ابتدای جلسه درس خارج فقه با ابراز تأسف عمیق از کشتار مردم بی‌گناه در حوادث تروریستی  افغانستان، گفتند: هدف آمریکا از انتقال تروریست‌های داعش به افغانستان، موجه کردن ادامه حضور خود در منطقه و ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی است

آمریکا  با ادعای  مقابله با تروریسم و افراط گرایی و ریشه کن کردن تولید  مواد مخدر بعنوان منبع در آمد  تروریست ها ، افغانستان را اشغال و پیمان نظامی امضا کرد .اما اکنون  این سوال مطرح  است که  چرا  با وجود  حضور 150 هزار نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا  ؛امنیت در افغانستان  برقرار نشده وبا گذشت 17سال ؛ تروریسم و تولید و قاچاق مواد مخدردر این   کشور به شدت افزایش یافته است .

«وحید مژده» کارشناس مسایل سیاسی و از فرماندهان سابق جهادی در افغانستان می گوید :  بسیاری از اعضای پارلمان افغانستان و شهروندان این کشور اظهار می‌کنند که تروریست‌های داعشی توسط بالگردهای ناشناس انتقال داده می‌شوند و مدارک بسیاری نیز در این باره وجود دارد.

در حقیقت هدف امریکا  از ایجاد ناامنی  بهانه‌ای برای ادامه حضور نظامی در منطقه است .  

نوذر شفیعی کارشناس مسائل شبه قاره و آسیا می گوید ؛ داعش بعد از سوریه و عراق اکنون یک ماموریت هم در داخل افغانستان و هم در بیرون ازمرز های این کشور دارد .

حمایت از  گروه داعش و انتقال آنها  به مناطقی از افغانستان را نیز می بایست از همین زاویه ارزیابی کرد  .بدیهی است که تامین امنیت  به دیپلماسی قوی میان کشورهای منطقه به ویژه آن دسته از کشورهایی نیاز دارد  که داعش برای آن‌ها خطر و تهدید است  . در همین  چارچوب  وزیر دفاع افغانستان در مذاکراتش با وزیر دفاع ایران در تهران با تاکید بر همکاری در مبارزه با گروه های تروریستی به ویژه داعش ابراز امیدواری کرد ، با امضای سند همکاری دفاعی- نظامی و تشکیل نخستین کمیسیون مشترک بین ایران و افغانستان، گام های موثری در این زمینه  برداشته شود.