تضاد عطش عربستان در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی و صدرنشینی در سازمان همکاری اسلامی
(last modified 1397-02-23T08:21:18+00:00 )
ثور 23, 1397 12:51 Asia/Kabul

شرایط جهان اسلام نباید به گونه ای باشد که عربستان سعودی از یکسو در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی عطش داشته باشد و از سوی دیگر در صدر مجلس سازمان همکاری های اسلامی بنشیند

کارشناس سیاسی ایرانی تاکید کرد: شرایط جهان اسلام نباید به گونه ای باشد که عربستان سعودی از یکسو در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی عطش داشته باشد و از سوی دیگر در صدر مجلس سازمان همکاری های اسلامی بنشیند.

محمد کمال ناصری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: برای بهبود اوضاع باید در مورد شیوه انتخاب ریاست سازمان همکاری اسلامی و محل استقرار آن که در عربستان است، تجدید نظر شود، شوراهای مهم آن هم متشکل از اندیشمندان و خیرخواهان جهان اسلام باشد و یک شورای عالی سیاستگذاری خارج از نفوذ آل سعود در آن تشکیل شود که ضمانت های اجرایی لازم هم برای تضمین تصمیماتش پیش بینی شود.

وی با اشاره به حمایت سازمان همکاری اسلامی از خروج امریکا از توافقنامه برجام اظهار داشت: سابقه سازمان همکاری اسلامی یا سازمان کنفرانس اسلامی سابق در بین کشورهای منطقه مشخص است،

جمهوری اسلامی ایران با هدف نزدیکی به جامعه اسلامی و ملت های اسلامی به عضویت این سازمان درآمد تا فضا را برای گفت و گو، تبادل نظر و خیرخواهی باز کند اما اکثر اعضای این سازمان تحت تاثیر لابی های عربی هستند که پشتوانه آن دلارهای نفتی عربستان است.

به گفته این کارشناس سیاسی این موضوع سازمان را از هدف اعلام شده خود که عبارت بود از ایجاد همگرایی بین اعضا، دور می کند. هدف اعلامی این سازمان تحکیم وحدت و همگرایی در جهان اسلام بوده اما زمانی که مقر اصلی آن در پایتخت عربستان سعودی است تحت تاثیر سیاست ها و تفکر سعودی قرار می گیرد، چنانکه سازمان ملل متحد در امریکا مستقر است و این مساله کارآیی آن را بسیار کاهش داده است.

وی عنوان کرد: یکی از نتایج این روند بیانیه اخیر سازمان همکاری اسلامی در تائید رفتار غیرقانونی و نادرست دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا مبنی بر خروج از توافقنامه برجام است. در حالی که حتی اروپایی ها و کشورهای غیر مسلمان این رفتار امریکا را به دلیل نقض مقررات و قوانین بین المللی محکوم کردند.

ناصری گفت: این اتفاق با توجه به سابقه مخالفت عربستان سعودی با برجام و همگرایی آن با رژیم اشغالگر قدس افتاده و تاسف برانگیز است که همان حرفی را که نتانیاهو می زند در سازمان همکاری اسلامی هم گفته می شود.

این کارشناس سیاسی اظهار امیدواری که ملت های مسلمان منطقه با توجه به شناختی که از واقعیت های منطقه، واقعیت های منطقه و نقشه های امریکا نسبت به امت اسلامی دارند با مساله برخورد کنند.

 

کلیدواژه