ثور 24, 1397 12:24 Asia/Kabul
  •  انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، تداوم یکجانبه گرایی «ترامپی»

دولت آمریکا رسماً امروز سفارت خود را در سرزمین های اشغالی از تل آویو به بیت المقدس منتقل می کند. دونالد ترامپ روز 15 قوس 1396 در تصمیمی سراسر غیرقانونی اعلام کرد که سفارت آمریکا در سرزمین های اشغالی از تل آویو به بیت المقدس منتقل خواهد شد. با گذشت شش ماه از این تصمیم، امروز ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهوری آمریکا سفارت این کشور را در بیت المقدس افتتاح می کند.

این در حالی است که بسیاری از کشورهایی که توسط تل آویو برای افتتاح سفارت آمریکا در قدس اشغالی دعوت شده بودند نظیر روسیه، آلمان، هلند، ایرلند، مکزیک، پرتغال، سوئد و ... این دعوت را رد کردند تا هم مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کنند و هم اعتراض خود را به تصمیمات یکجانبه و نادیده گرفتن جامعه جهانی توسط دونالد ترامپ نشان دهند.

آمریکا در حالی سفارت خود را در بیت المقدس افتتاح می کند که این تصمیم، نقض حقوق بین الملل است. سازمان ملل متحد برای تقسیم فلسطین در سال ۱۹۴۷، یعنی یک سال پیش از اعلام استقلال رژیم اسرائیل، طرحی را تصویب کرد که به موجب آن شهر بیت ‌المقدس به عنوان یک «شهر بین ‌المللی»، در نظر گرفته می ‌شد، اما پس از اعلام استقلال اسرائیل و آغاز جنگ اول اعراب و رژیم صهیونیستی نهایتاً قرارداد صلحی بین طرفین انعقاد گردید که طبق این قرارداد (موسوم به خط سبز در سال ۱۹۴۹)، رژیم صهیونیستی کنترل بخش غربی و اردن بخش شرقی بیت ‌المقدس را بر عهده گرفتند. با این حال، پارلمان اسرائیل در سال ۱۹۵۰ کل بیت ‌المقدس را پایتخت این رژیم دانست. در جریان جنگ شش ‌روزه اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷، ارتش صهیونیستی بخش شرقی بیت ‌المقدس را نیز اشغال کرد و از آن پس کل این شهر تحت اشغال اسرائیل قرار دارد. اما سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه های متعدد  از جمله قطعنامه ‌های 242 (سال 1967)، 338 (سال 1973)، 446 (سال 1979)، 452 (سال 1979)، 465 (سال 1980)، 476 (سال 1980)، 478 (سال 1980)، 1397 (سال 2002)، 1515 (سال 2003)، 1850 (سال 2008) و در نهایت قطعنامه 2334 در سال 2016 دست کم قدس شرقی را بخشی از کرانه باختری و متعلق به فلسطینی ها اعلام کرد. انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس نقض همه این قطعنامه ها و تداوم یکجانبه گرایی «ترامپی» در جامعه جهانی است. این در حالی است که بر اساس ماده 25 منشور ملل متحد، اعضای این سازمان هر گونه تصمیم های شورای امنیت را در خصوص صلح و امنیت بین الملل قبول و اجرا خواهند کرد.

«سلمان رضوی»، کارشناس مسایل فلسطین عنوان می کند که: ترامپ در حالی سفارت آمریکا را به بیت المقدس منتقل می کند که در سال 1995 کنگره آمریکا انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس را تصویب کرد، اما طی 23 سال گذشته هیچ یک از روسای جمهور آمریکا این مصوبه را اجرایی نکردند زیرا در تناقض با قطعنامه های حقوق بین الملل قرار داشت. 

تصمیم های یکجانبه دونالد ترامپ درباره مسایل غرب آسیا از جمله انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس بیش از همه سبب افزایش خشونت و بی ثباتی در منطقه غرب آسیا خواهد شد. اقدام امروز دولت آمریکا، تعلیق گفتگوهای سازش را در پی خواهد داشت. از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۱۰۰ جلسه بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی در قالب ۱۸ طرح صلح برگزار شده است. انتقال سفارت از تل ‌آویو به بیت ‌المقدس به منزله شلیک تیر خلاص به مذاکرات سازش است و دامنه بحران ‏ها را در غرب آسیا و همچنین میان اسرائیل و فلسطین گسترده ‌تر می ‏کند.

ترامپ بارها رسماً نشان داده که برای حفظ صلح و امنیت بین الملل و به خصوص صلح و امنیت منطقه غرب آسیا اهمیتی قائل نیست و به ویژه در منطقه غرب آسیا منافع آمریکا با شدت گرفتن خشونت و ناامنی درون منطقه ای تامین می شود. کشورهای جهان به خصوص قدرت های غربی در صورتی که با یکجانبه گرایی «ترامپی» مقابله نکنند، باید علاوه بر از بین رفتن اساس نظم جهانی، شاهد نادیده گرفتن حاکمیت شان توسط رئیس جمهوری خودشیفته و دلال مسلک آمریکا باشند.