ثور 25, 1397 11:48 Asia/Kabul
  •  کشتار فلسطینیان در هفتادمین سالروز نکبت

اقدام رژیم صهیونیستی در کشتار وحشیانه روز دوشنبه (24 ثور) فلسطینی ها که با فضاسازی آمریکا از طریق برگزاری مراسم افتتاح سفارت آمریکا در بیت المقدس در هفتادمین سالگرد اشغال فلسطین همراه بود بیش از پیش مظلومیت مردم بی دفاع فلسطین را نمایان کرد .

بر اساس آخرین اخبارشهدای فلسطینی روز دوشنبه در نوار غزه به 59 نفر و شمار مجروحان به 2771 نفر افزایش یافته است . این در حالی است که بر اثر تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در هفته های اخیر هزاران فلسطینی نیز به خاک و خون کشیده شده بودند . تحولات فلسطین در هفتادمین سالروز  فاجعه اشغال فلسطین نشان می دهد که مصیبت های مردم فلسطین دربرابر جنایات اسرائیل و حامیان غربی اش نه تنها تمامی ندارد بلکه هر بار با مصیبت های بزرگتری مواجه می شوند. 

  واژه نکبت یادآور دو خاطره بسیار بد  در حافظه فلسطینی‌ها و افکارعمومی است . نخست استقرار رژیم اسرائیل در سال 1948 و دوم اخراج بیش از 800 هزار فلسطینی از وطن خود در این مقظع زمانی است  که شمار آوارگان فلسطینی تا کنون به حدود شش میلیون تن رسیده است . روز نکبت نه تنها نماد فاجعه‌ای است که در آن سال بر سر سرزمین فلسطین حادث شد بلکه نمایانگر سختی ها و معضلاتی است که طی چندین دهه گذشته به این ملت تحمیل گشته است.

 در واقع «یوم النکبه» روایت یک تراژدی انسانی است که  تخریب بخش اعظمی از بنیان های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و حقوقی فلسطینیان را درپی داشت تا راه برای اعلام موجودیت یک رژیم  نامشروع گشوده شود. تخریب بیش از 675 شهر و روستا ، اشغال مناطق فلسطینی‌نشین و تبدیل آنها به شهرک‌های صهیونیستی، اخراج فلسطینی ها ، نابودی میراث و آثار هویت ملی فلسطین و جایگزینی نام‌های عربی مکان‌ها با نام‌های عبری از جمله  اقدامات اسرائیل از سال 1948 تاکنون است.

«روز نکبت » همچنین به دهها مورد قتل عام و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی که هزاران زن، مرد و کودک فلسطینی را به خاک و خون کشانده، اشاره دارد.» در این زمینه می توان به کشتارهای رژیم صهیونیستی در "کفر قاسم" و "دیر یاسین" اشاره کرد . 

29 ا کتبر سال 1956، چهل و هشت فلسطینی از جمله ۶ زن و ۲۳ کودک  ساکن روستای کفرقاسم در کرانه باختری رود اردن بدون دلیل با شلیک صهیونیست ها نزدیک مرز اردن ، جان باختند. پیش از این جنایت، یعنی نهم آوریل سال 1948 میلادی نیز دو گروه تروریستی صهیونیستی ( ایرگون و اشترن) با یورش به روستای دیر یاسین در غرب قدس اشغال شده،    360 تن از ساکنان بی دفاع این روستا را قتل عام کرده بودند.  

البته جنایات رژیم صهیونیستی و توسعه طلبی های این رژیم در اراضی فلسطینی از زمان تاسیس این رژِیم نامشروع تا کنون هیچگاه متوقف نشده و از آخرین نمونه های این جنایات و توسعه طلبی ها می توان به قتل عام روز دوشنبه فلسطینی ها  توسط اسرائیل با چراغ سبز آمریکا اشاره کرد.  روزنامه القدس العربی چاپ لندن در پایگاه اینترنتی خود افتتاح سفارت آمریکا در قدس را نکبت و مصیبت جدیدی برای ملت فلسطین، عدالت و مشروعیت بین المللی دانست.  این روزنامه در گزارش خود تاکید داشته است   که «اسرائیل به عنوان قدرتی که با اشغالگری و حمایت های امریکا در منطقه ایجاد شده است همچنان  به ظلم تاریخی خود علیه فلسطینی ها ادامه می دهد. 

در این میان سیاستهای تحریک آمیز آمریکایی ها بویژه تصمیم ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس در 24 ثور  به منزله آن است که مردم منطقه همچنان در معرض پیامدهای سیاستهای نکبت بار آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارند .  نتیجه چنین سیاست و همکاری توطئه آمیزی ، کشتار بیشتر فلسطینی ها است .   

 

کلیدواژه