اشغال منطقه"دره بوم" ولایت بادغیس
(last modified 1397-02-26T19:52:49+00:00 )
ثور 27, 1397 00:22 Asia/Kabul
  •  اشغال منطقه

نیروهای گروه طالبان ، منطقه مهم و حساس ولایت بادغیس در شمال افغانستان را اشغال کردند .

منابع محلی در ولایت بادغیس اعلام کردند ، منطقه « دره بوم » از توابع شهرستان « مقر »  این ولایت به اشغال نیروهای گروه طالبان درآمده و عناصر این گروه  در این منطقه حضور گسترده دارند.

گفته می شود منطقه «  دره  بوم » بدون درگیری با نیروهای امنیتی افغانستان به اشغال طالبان درآمده است.

در همین حال «نجیب دانش» سخنگوی وزارت داخله افغانستان از پاکسازی  کامل شهر فراه در غرب این کشور از وجود طالبان خبر داد .

درچند هفته گذشته ،باافزایش حملات  اعضای گروه طالبان دربرخی از ولایت های افغانستان،برخی مناطق این کشور به اشغال گروه طالبان درآمده است.

افزایش مناطق تحت اشغال گروه طالبان درافغانستان درحالی است که این کشور خود را برای انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای استانی درماه اکتبر 2018 آماده می کند وتداوم اشغال این مناطق  موجب سلب امکان برگزاری انتخابات در آنها خواهد شد.  

یکی از دلایل اصلی تاخیرحدود سه ساله برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان  و شوراهای استانی افغانستان،ناامنی در این کشور بوده ، که تشدید حملات گروه های تروریستی ازجمله  طالبان و داعش در چند ماه مانده به برگزاری انتخابات حاکی از عدم آمادگی های لازم امنیتی در این زمینه و تشدید روند خشونت و ناامنی است. 

این انتظاردر افغانستان وجود دارد که دولت وحدت ملی این کشور پس ازحدود سه سال تعویق زمان برگزاری انتخابات با برنامه ریزی های جدی و دقیق بتواند دستکم در ماه های منتهی به برگزاری انتخابات امنیت لازم را تامین کند.

حمله چندی پیش تروریست ها به یک مرکزثبت نام رای دهندگان در شهر کابل،نشان داد که گروه های تروریستی در افغانستان در صدد هستند با حملات به مراکز پیش بینی شده برای انجام روند انتخابات،بر مشارکت مردم در این عرصه سرنوشت ساز تاثیر منفی بگذارند.

افزایش حملات طالبان که بخشی از آن با هدف اخلال در روند برگزاری انتخابات از طریق حمله به مراکزانتخاباتی انجام می شود،حاکی از ضعف دولت افغانستان برای تامین امنیت انتخابات است.

این دیدگاه وجود دارد که چنانچه دولت افغانستان نتواند امنیت انتخابات را به طور قابل قبولی برقرار کند،مشارکت مردم در انتخابات بشدت کاهش خواهد یافت واین مسئله می تواند پشتوانه سیاسی مردم از نهادهای حاکمیتی ومدنی در این کشور را تضعیف کند.

درخصوص ضعف دولت افغانستان در تامین امنیت این کشور دلایل مختلفی مطرح است که از آن جمله می توان به وجود فرماندهان نالایق،برکناری مقامات با تجریه و شایسته از پلیس و ارتش،تمرکز تصمیم گیری در پایتخت،کشمکش های سیاسی در سطوح مقامات ارشد ملی و محلی و همچنین عدم تامین بموقع تجهیزات  مورد نیاز نیروهای امنیتی اشاره کرد.

 «خالق ابراهیمی» ازکارشناسان سیاسی افغانستان با اشاره به افزایش تحرکات طالبان و اشغال برخی مناطق توسط این گروه گفته است، بسیاری از فجایع و حوادث به آسانی قابل جلوگیری اند اگر تصمیم‌گیری دریک جا متمرکز نباشد.   

به نظر میرسد،دولت افغانستان برای برون رفت از بحران امنیتی باید در راهبرد امنیتی خود به گونه ای تجدید نظر کند که با آسیب های شناخته شده در این زمینه بدون توجه به ملاحظات سیاسی،قومی و اجتماعی مقابله بشود.