ثور 27, 1397 08:30 Asia/Kabul
  •  گفت وگوی روحانی و اردوغان؛ محکومیت رفتار تروریستی رژیم صهیونیستی

رئیس جمهوری اسلامی ایران، کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی در هفتادمین سالگرد اشغال فلسطین را فاجعه‌ای بزرگ و متاثر کننده دانست.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران عصر چهارشنبه در گفت وگو تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، تاکید کرد: «سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‌ اسلامی باید در این مقطع حساس، به وظیفه خود در حمایت از مردم مظلوم فلسطین عمل کنند.« رئیس جمهوری ترکیه نیز، جنایت اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین را تاسف‌برانگیز دانست و گفت: این کشتار اسرائیل در نتیجه اقدامات بدون فکر دولت آمریکا بوده و باعث ترغیب آنان به جنایت‌گری شده است.

ترکیه به‌عنوان رئیس سازمان همکاری اسلامی، تلاش دارد با برگزاری روز جمعه نشست فوق‌العاده سران این سازمان در استانبول، مساله فلسطین به ویژه جنایت رژیم صهیونیستی ضد مردم فلسطین را در «روز نکبت» بررسی و پیگیری کند. ایران هم به‌عنوان کشوری که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در حمایت از آرمان فلسطین، پیشقدم بوده، همواره تحولات اراضی‌اشغالی فلسطین را پیگیری و در حمایت از مقاومت مشروع فلسطینی و برملا کردن جنایت صهیونیست‌ها در محافل منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش کرده است. جنایت صهیونیست‌ها در غزه، بیش از پیش تلاش کشورهای اسلامی را برای دفاع از آرمان فلسطین و پاسخ به رژیم اسرائیل می‌طلبد و کوتاهی در این زمینه؛ در آینده به نیکی یاد نخواهد شد. خروج سفیران رژیم اسرائیل از کشورهای مختلف به ویژه اسلامی واکنشی سریع و آنی به نسل‌کشی این رژیم در حق مردم مظلوم فلسطین است. 

نظامیان صهیونیست در هفتادمین سالگرد «روز نکبت» و همزمان با انتقال سفارت آمریکا به قدس‌اشغالی به روی مردم معترض فلسطین در غزه آتش گشودند و 62 نفر را شهید و حدود سه هزار فلسطینی زخمی کردند. این جنایت صهیونیست‌ها، اوج وحشیگری و رویکرد تروریستی آنان را در سایه چراغ‌سبز دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نشان داد. جشن روز نکبت در قدس همزمان با کشتار مردم فلسطین، لکه‌ننگی را برای آمریکا، سازمان ملل، برخی کشورهای عربی سازش‌کار و مدعیان حقوق‌بشر در تاریخ ثبت کرد.

تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم فلسطین در غزه، توجه افکار عمومی را به مساله فلسطین و محاصره غزه دوچندان کرده است و سرکوب این تظاهرات، نشان از حقانیت آرمان فلسطین و نیز محکومیت رژیم اشغالگر قدس نزد افکار عمومی جهان دارد. درهمین چارچوب؛ «یحیی السنوار»  رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در غزه روز چهارشنبه درباره اهداف تظاهرات حق بازگشت اظهار کرد: «بخشی از این اهداف محقق شده است که نخستین مورد از آن، جلب توجه افکار عمومی جهان عرب و جامعه بین‌المللی به مساله فلسطین، تثبیت حق بازگشت و دیگر حقوق ملت فلسطین است.»

رژیم صهیونیستی با همکاری دولت ترامپ و برخی اعراب سازش‌کار، طرح «معامله قرن» را باهدف حذف آرمان و هویت فلسطین پیگیری می‌کند اما تظاهرات حق بازگشت این توطئه را نقش برآب کرده است. تظاهرات حق بازگشت که از 30 مارس 2018 شروع شده است، اصل بازگشت‌پذیری آوارگان فلسطینی را به سرزمین مادری خود بیش از پیش مشروعیت‌پذیر کرده است. در چنین شرایطی؛ انتقال خونین سفارت آمریکا به قدس، به منزله گرفتن شهر تاریخی قدس از فلسطینیان و مشروعیت‌بخشی به رژیم تروریستی اسرائیل نیست.

انتفاضه قدس و تظاهرات حق بازگشت، ظرفیت مقاومت را دوچندان کرده است و تداوم رویکرد کنونی، مقاومت خواب را از چشمان صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها خواهد ربود. در همین زمینه؛ «یحیی السنوار» تاکید کرد: «گروه‌های مقاومت فلسطین می‌توانند زندگی صهیونیست‌ها را به جهنم تبدیل کنند.» ایستادگی مردم فلسطین در سالگرد روز نکبت در برابر وحشیگری نظامیان صهیونیست، هدف راهبردی را نمایان کرد و آن اینکه، «مقاومت» سدی نفوذناپذیر و «گزینه‌ای نهایی» در برابر توطئه آمریکایی- صهیونیستی- عربی برای نابودی فلسطین است.

کلیدواژه