ثور 28, 1397 09:44 Asia/Kabul
  •  پیام رئیس جمهوری افغانستان به طالبان

محمد اشرف غنی؛ رئیس جمهوری افغانستان در پیامی از گروه طالبان خواست به احترام ماه مبارک رمضان، به جنگ و کشتار پایان دهد.

 اشرف غنی در این پیامی ویدیویی علاوه برمخاطب قرار دادن طالبان از دیگر گروه‌های مخالف دولت افغانستان هم خواست حرمت ماه مبارک رمضان را نشکنند و سبب هراس و ناامنی برای روزه داران نشوند. 

پیش ازاین هم شماری ازعلمای دینی، شخصیت های سیاسی و مذهبی وسران  احزاب  از دولت افغانستان و مخالفان  خواسته بودند که به احترام ماه مبارک رمضان، آتش‌بس کنند و به جنگ و  کشتار پایان دهند.

در چند روز گذشته برخی ازاستان های افغانستان ازجمله فراه ،غور،ننگرهار و هرات شاهد انفجارهای تروریستی و درگیریهای شدید میان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان بوده که صدها تن کشته وزخمی شد ه اند.

درخواست رئیس جمهوری افغانستان ازطالبان و دیگر گروه های مسلح مخالف دولت افغانستان برای توقف جنگ و خشونت درماه مبارک رمضان درحالی است که  افزایش حملات تروریستی در این کشور در هفته های اخیرموجب تشدید نگرانی های مردم شده است.

اگر چه اشرف غنی همانند سنوات قبل و مشابه آنچه در دوره حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان مطرح می شد،توقف خشونت و جنگ در ماه رمضان از سوی گروه های مسلح مخالف دولت این کشور را درخواست کرده است،اما در این سال ها پاسخ طالبان به این درخواست همواره منفی بوده است.

حتی طالبان بر اساس چارچوب های فکری خود،ادامه نبرد در افغانستان بهخصوص ضد نیروهای خارجی در این کشور را دارای ثواب می داند وبا هر گونه توقف جنگ در ماه مبارک رمضان مخالف است.

اگر چه دولت افغانستان بر اساس حرمت ماه مبارک رمضان ومردم روزه دار این کشور خواستار توقف جنگ  و خشونت توسط گروه های افراطی شده است،اما این دیدگاه هم مطرح است که این درخواست اشرف غنی مبتنی بر شرایط پیچیده  امنیتی در افغانستان است که بخشی از آن شامل افزایش مناطق تحت اشغال طالبان است که گویای ضعف نیروهای امنیتی در مقابله با ناامنی های فزاینده است.

ژنرال" عتیق‌الله امرخیل"کارشناس مسائل نظامی در افغانستان گفته است،متاسفانه نیروهای استخباراتی نهادهای امنیتی افغانستان ضعیف اند و راجع به تحرکات و مسیر حرکت شورشیان اطلاعات کافی ندارند.

با وجود آنکه ازحدود چهارسال گذشته و با روی کارآمدن دولت وحدت ملی درافغانستان،بارها نمایندگان پارلمان و سنای این کشور و همچنین گروه های مختلف سیاسی،قومی و مذهبی خواهان تجدید نظر دولت کابل درسیاست های  خود با هدف بهبود در شرایط امنیتی شده اند اما تاکنون اشرف غنی به چنین مطالباتی پاسخی نداده است.

 با انتشاردرخواست اشرف غنی از گروه های مسلح مخالف دولت افغانستان در رسانه  های این کشور برای توقف جنگ،این دیدگاه مطرح شد که رئیس جمهوری  افغانستان از موضع ضعف با این گروه ها برخورد کرده که علت آنهم ضعف نیروهای امنیتی در مهار ناامنی هااست که دلایل مختلفی را در برمی گیرد.

بنابراین،دولت افغانستان بنا به تجارب موجود در سال های گذشته،باید از موضع اقتدار با گروه های تروریستی در این کشور برخورد کند و بجای طلب همکاری از آنان برای توقف یک ماه جنگ درماه مبارک رمضان،با نشان دادن توانایی نیروهای ارتش و پلیس این کشور در مهار خشونت و ناآرامی،این گروه ها را به اجبار به توقف جنگ وادار کند.