ثور 28, 1397 12:12 Asia/Kabul
  •  رایزنی های پوتین و اسد درباره تحولات سوریه

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه روز پنجشنبه در سوچی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار کرد. در این دیدار بر ضرورت فراهم سازی شرایط مناسب برای پیشبرد روند سیاسی همه جانبه و نتایج تحقق یافته در مذاکرات آستانه و کنگره ملی گفتگوهای سوری که در سوچی برگزار شده بود به عنوان مولفه ای موثر جهت گذر این کشور از بحران تاکید شد.

به موازات تحولات مثبت درعرصه میدانی سوریه و موفقیت های ارتش این کشور و متحدانش در برابر تروریست ها و حامیانشان در ماه های اخیر عرصه سیاسی سوریه نیز شاهد تحولات مثبتی است. چند روز پیش نهمین نشست مربوط به سوریه در شهر آستانه قزاقستان در حالی برگزار شد که محافل سیاسی از نتایج آن ابراز خرسندی کردند.

حاصل این نشست، بیانیه‌ای ۹ ماده‌ای بود که ازجمله مهمترین محورهای این بیانیه تاکید بر پایبندی همگانی بر حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه بوده است. در این بیانیه همچنین بر ادامه مبارزه با تروریسم در سوریه به منظور نابودی نهایی تروریسم و رهنمود گرفتن از مفاد قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل، مبنی بر ادامه تلاش‌های مشترک با هدف پیشبرد فرآیند حل و فصل سیاسی، از طریق تسهیل اجرای توصیه‌های کنگره گفت ‌وگوی ملی سوریه در سوچی روسیه تأکید شده است. در کنفرانس سوچی در روسیه نیز بر حفظ  تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه تصریح شده  و تاکید شده است که ملت سوریه تنها مرجعی است که آینده این کشور را بر اساس ابزارهای دموکراتیک و از طریق صندوق های اخذ رأی تعیین خواهد کرد.

از نگاه محافل سیاسی و رسانه ای سوری، نشست های سوچی و نیز آستانه بویژه آستانه ۹ ، دستاورد مثبتی  برای دمشق پس از دستاوردهای میدانی ارتش سوریه و متحدانش محسوب می شود.

"خالد المطرود"، تحلیلگر سوری به اسپوتنیک درباره علت عدم حضور آمریکا در اجلاس آستانه 9 گفت: آمریکا با غیبت خود به دنبال مخدوش کردن آستانه ۹ بود وواشنگتن که با پایان دادن به حضور تروریستها درسوریه مخالف است در این نشست حضور نیافت تا موضوع در میز مذاکره حل و فصل نشود و تصمیمی در این باره اتخاذ نشود اما در نهایت در این خصوص ناکام ماند.

روند تحولات منطقه نیز نشان می دهد که سوریه روز به روز بر قدرت خود می افزاید و اهداف حمله اخیر موشکی سه کشور مداخله گر آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه ناکام مانده است زیرا هم عملکرد پدافند هوایی سوریه چشمگیر بود و هم آنچه مهاجمان به آن درباره تغییر موازنه قوا دلخوش کرده بودند با شکست روبرو شد.

در واقع حمله موشکی سه کشور مذکور و حملات اسرائیلی ها بیش از آنکه دستاوردی برای مهاجمان داشته باشد با عملکرد موفق پدافند سوریه و دیپلماسی فعال و موفق این کشور و متحدانش موجب تغییر قواعد درگیری و فضای دیپلماتیک به نفع سوریه شد. تحولات سریع منطقه نشان می دهد که دمشق روز به روز در جبهه سیاسی و میدانی با موفقیت های جدیدی روبرو است و این تحولات بستر لازم را برای گذر موفقیت آمیز این کشور از بحران و ورود به مرحله بازسازی و سازندگی این کشور فراهم کرده است و رایزنی های مقامات سوریه و متحدانش از جمله روسیه در روزهای اخیر نوید بخش چنین موضوعی است.

 

کلیدواژه