ثور 28, 1397 12:13 Asia/Kabul
  •  اقدام اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران

«ژان کلود یونکر»، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا در پایان نشست سران این اتحادیه در صوفیه اعلام کرد اجرای قانون مقابله با تحریم موسوم به «مقررات مسدود سازی 1996» 1996 Blocking Statute از جمعه آغاز خواهد شد . احیای این قانون به پیشنهاد کمیسیون اروپا در نشست صوفیه مورد حمایت قرار گرفت . یونکر تاکید کرد، این وظیفه اتحادیه اروپا است که از شرکت های اروپایی به ویژه کوچک و متوسط حفاظت کند.

«مقررات مسدود کردن تحریم ها» ماده تبصره قانونی است که اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۶ در پارلمان اروپا به تصویب رساند و آن را اجرایی کرد. اتحادیه اروپا با احیای «مقررات مسدود سازی 1996» می تواند بانک ها و شرکت های اروپایی را که تحریم های امریکا علیه ایران را اجرا کنند مجازات کند.

مقررات مسدودسازی  اتحادیه اروپا، شرکت های این قاره را از همراهی و تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران منع کرده و رأی هیچ دادگاهی را برای اعمال مجازات‌های بالقوه آمریکا علیه شرکتهای اروپایی که با ایران رابطه تجاری برقرار کنند، به رسمیت نمی‌ شناسد.این قانون اما تاکنون درباره ایران استفاده نشده و دولت‌های اروپایی به آن بیشتر به عنوان یک سلاح سیاسی در برابر آمریکا می‌نگرند تا قانونی برای تنظیم کردن معاملات با ایران، زیرا مفاد آن مبهم بوده و اجرای آن دشوار است.

"پاسکال دلکومینت" Pascal Delkumint مدیرعامل آژانس صادرات بلژیک می گوید: اروپا می تواند با استفاده از «مقررات مسدود کردن تحریم ها» به شرکت های اروپایی تضمین لازم را برای ماندن در ایران بدهد. این مقررات می توانند عامل مهمی در حفظ برجام و منافع اقتصادی اروپا در ایران باشند.»

به نظر می رسد اجرای این قانون توسط اتحادیه اروپا می تواند تا حدی تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران را که قرار است در پایان دو مهلت مشخص شده 90 روزه (تا 6 اوت) و 180روزه (تا 4 نوامبر) به اجرا درآیند کاهش دهد.

با این حال "والدیس دومبروسکیس" Valdis Dombrovskis کمیسر اتحادیه اروپا برای یورو ، معتقد است که استفاده از قدرت این اتحادیه برای ممانعت از همراهی بانک‌های اروپایی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تاثیر «محدودی» خواهد داشت.

اجرای «مقررات مسدود کردن تحریم ها» علاوه بر نمایش تلاش اروپا برای حفظ برجام، در چارچوب رویارویی تجاری اروپا و آمریکا در مقیاسی گسترده تر مطرح شده است. با توجه به رویکرد تجاری ترامپ که مبتنی بر حمایت گرایی و افزایش تعرفه ها بر کالاها و محصولات وارداتی به آمریکا است، کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه اقتصادهای صادرات محور مانند آلمان اکنون درباره آینده روابط تجاری خود با آمریکا بشدت نگران هستند .

ترامپ مدعی است که اروپایی ها از روند کنونی تجاری بین دو سوی اقیانوس اطلس سود زیادی برده اند در حالی که آمریکا در این زمینه متحمل ضرر زیادی شده است. وی بر لزوم بازتعریف این روابط و اجرای اقداماتی برای معکوس کردن این روند از جمله تعرفه های جدید بر فولاد و آلومینیوم تاکید کرده است.

ترامپ دراین زمینه گفت: «من این روند را عوض می‌کنم. اتحادیه اروپا در زمینه تجارت با آمریکا وحشتناک عمل کرده است.

با این حال اروپا در این زمینه واکنش تندی نشان داده و سران اتحادیه اروپا متعهد شدند در صورتی که امریکا کشورهای آنها را به طور دائم از تعرفه فولاد و آلومینیوم معاف نکند، هیچ مذاکره تجاری با آمریکا انجام نداده و اقدامات تلافی جویانه علیه امریکا انجام دهند./

 

کلیدواژه