بیانیه پایانی نشست استانبول ترکیه
(last modified Sat, 19 May 2018 08:35:22 GMT )
ثور 29, 1397 13:05 Asia/Kabul
  • بیانیه پایانی نشست استانبول ترکیه

نشست فوق العاده سران "سازمان همکاری اسلامی" با صدور بیانیه ای 30 ماده ای به کار خود در استانبول ترکیه ، پایان داد.

سران کشورهای اسلامی در بیانیه پایانی خود ، خواستار تشکیل کمیته بررسی جنایات صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی فلسطین شدند   .

در بیانیه پایانی جمعه شب ، سران کشورهای اسلامی از ارگان های اصلی سازمان ملل شامل شورای امنیت ، دبیر کل ، مجمع عمومی ، شورای حقوق بشر، کمیسیاری عالی حقوق بشر و دیدبان ویژه خواستند ، فورا "کمیته بررسی رسیدگی به جنایات صهیونیست ها علیه مردم فلسطین" را تشکیل دهند  .سران کشورهای اسلامی همچنین  در این بیانیه رژیم صهیونیستی را  اشغالگر و جنایتکار دانستند و تاکید کردند ، جنایات این رژیم  ضد فلسطینیان با حمایت آمریکا انجام می شود   .

تنش ها درفلسطین اشغالی پس از ان شدت گرفت که سفارت آمریکا درتل آویو در چارچوب تصمیم ششم دسامبر 2017 میلادی رییس جمهوری این کشور، روز دوشنبه گذشته از تل آویو به محله "ارنونا" در شهر قدس اشغالی منتقل شد. متعاقب این اقدام ، تظاهرات ضد اشغالگری مردم فلسطین علیه جنایات رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس برگزار شد که ، در جریان آن ، بیش از 60 فلسطینی به دست اشغالگران قدس شهید و بیش از سه هزار نفر دیگر زخمی شدند.

پس از کشتار بی رحمانه تظاهرکنندگان فلسطینی ، سازمان همکاری اسلامی ( OIC) فرمان انتقال سفارت آمریکا به قدس از سوی رییس جمهوری آمریکا را بی‌احترامی به احساسات مسلمانان و مغایر با قوانین بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل اعلام کرد.  سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز شناسایی غیرقانونی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا را بی اعتبار خوانده و آن را حمله به حقوق تاریخی ، ملی ، طبیعی و قانونی مردم فلسطین دانستند .

تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس شریف را باید محصول تبانی سیاستمداران سلطه گر آمریکایی و اسرائیلی قلمداد کرد. تصادفی نیست که ، این تصمیم آمریکا درست در زمانی اتخاذ شده است که ، کشورهای سوریه و عراق از وجود گروه تروریستی داعش آزاد شده اند . این گروه تروریستی به سرکردگی آمریکا و برخی ازکشورهای خاورمیانه فعالیت خود را درسال 2011 میلادی علنی کرد و در سال گذشته میلادی ، مقام های سوریه و عراق از نابودی و اضمحلال این گروه خبر دادند .

در این ارتباط ، "حسن هانی زاده" ، کارشناس سیاسی گفته است :

"اجلاس استانبول فرصت خوبی برای همه کشورها در راستای وحدت و انسجام هر چه بیشتر است".

در حقیقت ، باید گفت : آمریکا با هدف سلب آسایش از جهان اسلام دست به هر کاری می زند . زیرا سلب آسایش جهان اسلام به صورت غیرمستقیم آسایش رژیم نژادپرست اسرائیل را در پی خواهد داشت، امری که مقامات و سران کشورهای اسلامی تلاش کردند در نشست استانبول تا حدی به آن واکنش نشان دهند.

در این میان، هر چند تلاش کشورهای اسلامی برای مقابله با تصمیم ترامپ میتواند گام بلندی برای نقد مشروعیت بین المللی نظام سلطه به رهبری آمریکا بویژه در خاورنزدیک باشد، لیکن تا زمانی که کشورهای بزرگ اسلامی همچون ترکیه و عربستان سعودی، در حل پارادوکس حمایت از ملت فلسطین و ادامه روابط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی ناتوان باشند، موفقیت سازمان در این راه با دشواری هایی روبرو خواهد بود.