جوزا 02, 1397 08:34 Asia/Kabul
  • هشدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در باره ناتوانی اروپا در اجرای تعهداتش و یا سوء استفاده ازخروج امریکا از برجام

"علی شمخانی "دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است  که اگر به ناتوانی اروپا در اجرای تعهداتش و یا سوء استفاده اش از خروج آمریکا از برجام، برای فشار به ایران در دیگر موضوعات یقین حاصل شود، تهران در رویکرد کنونی سیاست خارجی تجدید نظر می کند.

اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در خصوص رفتار اروپا و احتمالات مطرح شده در قبال برجا م ، تاکید بر خط قرمزهایی است که بدون هیچگونه ملاحظه سیاسی از سوی  ایران برای ماندن در برجام بصورتی صریح و قاطعانه اعلام شده است .

در خصوص سرنوشت برجام اکنون دو احتمال  وجود دارد :

احتمال اول ؛ ادامه توافق هسته ای در چار چوب قطعنامه شورای امنیت و تضمین منافع حاصل از برجام برای ایران بدون وارد شدن هر گونه عنصر غیر برجامی به  مذاکرات ایران و اتحادیه اروپاست .حرکت در این مسیر اما نیازمند  استقلال عمل سیاسی و اقتصادی از جانب اروپا  برای پایبندی کامل و بی واسطه  به  تعهدات  برجامی است .

امااحتمال  دومی که وجود دارد، نا توانی اتحادیه اروپا از عمل به تعهداتش در برجام در مقابل فشارهای امریکا و یا سوء استفاده از وضعیت  جدید در برجام است که در اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بصورتی صریح مورد اشاره قرار گرفته است .

ازدید گاه تحلیلی باید گفت؛برجام بدون امریکا، وضعیت جدیدی است که با دو احتمال مورد اشاره ارتباطی مستقیم دارد .

این وضعیت جدید دارای عناصر سیاسی  و اقتصادی  و همچنین در برگیرنده حقوق مشروع ایران در چار چوب مقررات  آژانس بین المللی انرژی اتمی است که به عنوان تنها نهاد نظارتی ، برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را تایید کرده است .

در همین چارچوب شمخانی با اشاره به رسمیت یافتن برنامه غنی سازی جمهوری اسلامی مطابق  قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد:

"چگونگی ادامه برنامه هسته ای ایران بر اساس توافق بین المللی برجام مشخص شده است و پرونده بسته شده مذاکرات هسته‌ای تحت هیچ شرایطی دوباره گشوده نخواهد شد."

اما از جنبه سیاسی  مسئله ای که از سوی امریکا بهانه خروج از برجام قرار گرفته و در اظهارات سخیف ترامپ و پمپئو رییس پیشین سازمان جاسوسی امریکا /سیا/و وزیرخارجه کنونی امریکا  مطرح شده ؛ اتهام سازی های موهوم

در باره  نقش   منطقه ای و توان دفاع موشکی ایران است .

 پمپئو ،روز دوشنبه در اظهاراتی  مملو از اتهام های بی اساس،  گفت: آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریم های بی سابقه علیه ایران، جلوگیری از نفوذ و هژمونی تهران در منطقه و ممانعت از برنامه هسته ای و موشکی ایران است.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای  با رد اظهارات سخیف، بی مایه، توهین آمیز و مداخله گرانه پمپئو تصریح کرد: رژیم آمریکا که با وجود مخالفت همه کشورهای جهان، به جز معدودی رژیم حقیر، روی تمامی تعهدات سیاسی، حقوقی و بین المللی خود پا گذارده است ،در موضعی نیست که برای کشور بزرگی همچون ایران که به تعهداتش پایبند بوده، شرط تعیین کند.

هشدار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در باره رفتار اروپا را نیز می بایست  در همین  چارچوب ارزیابی کرد. چراکه دروضعیت متغیربرجام بدون امریکا ؛احتمال تکرارتجربه امریکا از جانب اروپا هم دور از انتظار نیست .