تحلیل رفتار های امریکا از نگاه رهبر معظم انقلاب؛ ضرورت توجه به  تجربه های گذشته
(last modified 1397-03-03T05:29:46+00:00 )
جوزا 03, 1397 09:59 Asia/Kabul
  • تحلیل رفتار های امریکا از نگاه رهبر معظم انقلاب؛ ضرورت توجه به  تجربه های گذشته

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر چهار شنبه در دیدار سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام، سخنان مهمی را در تبیین علل دشمنی مبنایی، عمیق و مستمر آمریکا با اصل نظام جمهوری اسلامی ایراد کردند.

رهبر انقلاب اسلامی دراین خصوص  چندین تجربه عبرت آموز در روابط ایران و غرب را یادآوری و تضمین‌های لازم اروپا برای ادامه یافتن برجام را نیز تشریح کردند. ایشان، با اشاره به سابقه همراهی اروپا با امریکا  در جریان سازی هسته ای علیه ایران افزودند:

"ما بنای دعوا با اروپا را نداریم اما این سه کشور اروپایی  نشان داده اند که در حساس‌ترین مواقع، با امریکا همراهی می کنند."

رهبرمعظم  انقلاب؛ مقابله صریح اروپایی ها با هرگونه تحریم امریکا علیه ایران را از شرایط ضروری برشمردند و خاطرنشان کردند: همه بدانند جمهوری اسلامی از مؤلفه های قدرت خود از جمله دفاع از راه دور قطعاً دست نمی کشد. در سخنان دیشب  رهبر معظم انقلاب به  نکات  مهم وکلیدی درتحلیل سیاست های امریکا علیه ایران و مسایل مرتبط با برجام اشاره  شد.

مهمترین مسئله در این زمینه ضرورت بازشناسی علل و ریشه های خصومت ورزی امریکا  از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون است که نه فقط کم نشده بلکه شدید تر و پیچیده تر هم شده است.

ایشان در تبیین این مسئله؛ چندین تجربه مهم  را یاد اور شدند و با اشاره به تکرار تعبیر «براندازی» در صحبتهای مقامات امریکایی گفتند: این تعبیر، جدید نیست و مقامات امریکایی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، آن را بکار می بردند. حتی همان رئیس جمهوری که می گفت بدنبال براندازی نیستم، به دنبال براندازی بود و نیت و اهداف او نیز مشخص شد.

اشاره رهبر معظم انقلاب به تجربه مذاکرات سالهای اخیر و بعد از برجام  در واقع تاکید براین نکته است که  موضوعاتی همچون هسته‌ای و موشکی، مسئله اصلی نیستند بلکه مخالفت و دشمنی عمیق امریکا با اصل نظام است. واقعیت این است که  مسئله اصلی  و چالش امریکا با  جمهوری اسلامی ایران؛ حضور مقتدرانه ایران  در منطقه  است که راه سلطه جویی  را سد کرده است و اجازه نمی دهد که مثلث امریکا؛ اسراییل و عربستان به اهداف شوم خود برسند.

رهبر معظم انقلاب در این زمینه با اشاره به مؤلفه های اقتدار ایران در منطقه تاکید کردند: "حضور در منطقه و طرفداری ملتها از جمهوری اسلامی، عمق راهبردی ماست و هیچ دولت عاقلی از این مؤلفه های قدرت بخش صرف نظر نمی کند."

 تجربه نشان می دهد که درتحلیل ریشه های خصومت ورزی امریکا نباید دچار ساده اندیشی و نگاه های  خوشبینانه شد. هدف آمریکا، در گیر کردن  ایران با بحران در سطح منطقه ای و بین المللی است؛ که در ابتدای  پیروزی انقلاب  درقالب  جنگ تحمیلی و طراحی کودتا  تجربه شد، اما  شکست خورد. این جریان  خصمانه به شیوه های دیگری همچون براندازی نظام از درون و با جنگ نرم دنبال شد که بازهم نتیجه نداد. همچنین؛ امریکا در چهل  سال گذشته گزینه  فشار اقتصادی را کنار نگذاشته و با اتهام سازی علیه ایران؛ تلاش می کند تا شاید به اهدافش دست یابد.

نوام چامسکی؛ نظریه پرداز مشهور امریکایی  درتحلیل  سیاست ها ی آمریکا علیه ایران می گوید:

".... حمایت از گروه های تروریستی  و داعش از هنجار شکنی های امریکا ست؛ اما امریکا ایران را به بی ثبات سازی درمنطقه متهم می کند".

بی تردید آنگونه که رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کردند، بر اساس سنت الهی، در شکست دشمن هیچ تردیدی وجود ندارد و سرنوشت رئیس جمهور کنونی امریکا بهتر از سرنوشت اسلاف خود همچون بوش و ریگان نخواهد بود و همانند آنها در تاریخ گم خواهد شد.