جوزا 09, 1397 11:37 Asia/Kabul
  • علل افزایش رفتارهای جنگی اسرائیل در سرزمین های اشغالی

رژیم اسرائیل در هفته جاری طی چند نوبت به باریکه غزه حمله کرد که روز گذشته با واکنش قاطع گروههای مقاومت مواجه شد.

از صبح دیروز (سه شنبه) تبادل آتش میان رژیم صهیونیستی و گروههای مقاومت آغاز شد. جنگنده های اسرائیلی به بیش از 10 پایگاه مقاومت در مناطق مختلف باریکه غزه و همچنین به برخی مناطق مسکونی در این باریکه حمله کردند. مقاومت فلسطین نیز طی 24 ساعت گذشته حدود 130 موشک و خمپاره به سمت اراضی اشغالی شلیک کرد. واکنش قاطع گروههای مقاومت سبب میانجی گری مصر و موافقت اسرائیل با ایجاد آتش بس از بامداد روز چهارشنبه شد. سوال مهم این است که علل شدت گرفتن رفتارهای تهاجمی و جنگی اسرائیل طی یک هفته اخیر علیه باریکه غزه چیست؟

بدون شک، مهمترین عامل شدت گرفتن تهاجم نظامی اسرائیل علیه باریکه غزه، سیاست های دونالد ترامپ است. رئیس جمهوری آمریکا با نقض مکرر مقررات بین المللی از جمله قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، دفاع همه جانبه از اسرائیل را در پیش گرفته است. انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی اوج رفتارهای غیرمسئولانه و غیرقانونی دونالد ترامپ است که سبب تقویت خشونت و رفتارهای جنگی اسرائیل شده است. عبدالباری عطوان در این خصوص نوشت: «در سایه رهبری ترامپ در آمریکا و حضور تندروهای حامی اسرائیل مانند جان بولتون، مایک پمپئو و جیمز ماتیس عطش اسرائیل برای جنگ افزایش یافته است.»

اسرائیل با علم به اینکه ترامپ تحت هر شرایطی از این رژیم حمایت می کند، موج جدید جنگ علیه باریکه غزه را آغاز کرده است تا با خشونت و ارعاب به تظاهرات بازگشت پایان دهد. در واقع، تداوم تظاهرات بازگشت که از 30 مارس گذشته آغاز شد، عامل دیگری است که عصبانیت رژیم صهیونیستی را در پی داشته و سبب آغاز موج جدید جنگ علیه غزه شده است.

تغییر سیاست برخی کشورهای عربی در موضوع کشمکش فلسطین – اسرائیل از «انفعال» در مقابل جنایت های این رژیم به «همسویی» با این جنایت ها نیز سبب شد اسرائیل از این تغییر سیاست به عنوان فرصتی برای اعمال خشونت بیشتر علیه فلسطینی ها به خصوص مردم غزه بهره گیرد.

در همین حال، رفتارهای جنگی اسرائیل در آستانه روز قدس انجام می شود. رژیم صهیونیستی تلاش می کند با شدت بخشیدن به خشونت ها و افزایش میزان حملات نظامی علیه باریکه غزه، عصبانیت خود را از ماهیت و پیام های روز قدس نشان دهد.

افزایش تهاجم نظامی اسرائیل علیه باریکه غزه در میان سکوت و البته ناکارآمدی مجامع بین المللی تاثیرگذار با موجی از نگرانی نهادهای بین المللی غیردولتی مواجه شده است. در همین راستا، سازمان غیردولتی «هندیکپ اینترنشنال» که در حوزه حقوق معلولان فعالیت می کند، اعلام کرد که از 30 مارس تا کنون حدود 12 هزار نفر در جریان تظاهرات آسیب دیده اند که از این میان حدود سه هزار نفر در اثر اصابت گلوله زخمی شدند. این سازمان به نقل از آمارهای سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که حدود 11 درصد این آسیب دیدگان یعنی بیش از هزار نفر در معرض معلولیت دائمی قرار دارند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در نشست ویژه 18 می شورای حقوق بشر، رژیم اسرائیل را به موجب قوانین بین المللی، ملزم به حمایت از ساکنان باریکه غزه دانست و خواستار ارجاع موضوع به کمیته حقیقت یاب شد.

نکته پایانی این است که واکنش گروههای مقاومت به تهاجم روزهای اخیر اسرائیل سبب موافقت این رژیم با آتش بس پیشنهادی مصر شد. این موضوع گویای این است که عقب نشینی در مقابل اسرائیل سبب افزایش تهاجم آن و پاسخ قاطع به جنایت های این رژیم سبب افزایش نگرانی و هراس آن و در نتیجه کاستن از میزان حملات می شود.