سنبله 24, 1395 11:56 Asia/Kabul
  • پناهجویان در اروپا
    پناهجویان در اروپا

ژان آسلبورن (Jean Asselborn) وزیر خارجه لوکزامبورگ خواستار خروج مجارستان از اتحادیه اروپا به دلیل نقض ارزش‌های اروپایی و سوء رفتار در سیاست های مربوط به پناهجویان شد.

وزیر خارجه لوکزامبورگ در گفت وگو با روزنامه "دی ولت" گفت ، دولت مجارستان ، ارزش های اساسی اتحادیه اروپا را به صورت گسترده ای نقض می کند . وی افزود، کشوری مانند مجارستان که برای مقابله با پناهجویان جنگزده ، حصار می سازد و یا آزادی مطبوعات و استقلال سیستم قضائی را نقض می کند، باید به صورت موقت و در صورت لزوم ، برای همیشه از اتحادیه اروپا خارج شود. به گفته آسلبورن ، این تنها راه برای حفظ انسجام این اتحادیه اروپایی است.

دولت مجارستان سیاست پذیرش اجباری پناهجویان را غیرقابل قبول دانسته و تاکید کرده است در این زمینه ، تابع دیدگاههای اتحادیه اروپا نخواهد بود. دولت مجارستان می گوید ، به دلیل نگرانی از شکست توافق با اتحادیه اروپا و افزایش هجوم پناهجویان ، حصارهای جدید و گسترده تری را در مرزهایش نصب می کند.

علاوه بر لوکزامبورگ ، اتریش نیز صراحتاً سیاستهای مجارستان در قبال بحران پناهجویان را غیرقابل قبول خوانده و تهدید کرده است ، از این کشور به دادگاه اروپایی شکایت خواهد کرد.

با توجه به تسلیم نشدن دولت مجارستان در برابر فشارهای سایر اعضای اتحادیه اروپا ، پیشبینی می شود در آینده ، چالش بر سر سیاست های مجارستان و مسئله بحران پناهجویان در میان اعضای این اتحادیه ، تشدید شود.

خروج مجارستان یا تعلیق عضویت آن در اتحادیه اروپا ، نیاز به موافقت همه اعضای اتحادیه اروپا دارد ، اما همه اعضا ، به ویژه کشورهای شرق اروپا با سیاست اسکان پناهجویان موافق نیستند . اعضای شرق اتحادیه اروپا خود را در قیاس با اعضای غربی این اتحادیه از لحاظ اقتصادی و امنیتی آسیب پذیرتر می­‌دانند . به همین دلیل با طرح اسکان اجباری پناهجویان که از سوی کشورهای غرب و برخی کشورهای شمال اتحادیه اروپا دنبال می­‌شود، به شدت مخالفند.

همین موضوع ، کار را برای مخالفان دولت مجارستان در اتحادیه اروپا دشوار کرده است . مجارستان قرار است در ماه میزان درباره قبول یا رد پیشنهاد اتحادیه اروپا برای "اسکان عادلانه" مهاجران در کشورهای عضو این اتحادیه ، همه پرسی برگزار کند.

به گفته ناظران ، در صورت برگزاری این همه پرسی و رای مثبت احتمالی شهروندان مجارستان در مخالفت با سیاست پذیرش پناهجویان ، سران کشورهای اروپایی اقدامات تحریمی را ضد این کشور ، اجرا خواهند کرد. بدیهی است ، این روند ممکن است به خروج مجارستان از اتحادیه اروپا بیانجامد.

این تحولات در اتحادیه اروپا در حالی روی می دهد که انگلیس به عنوان یکی از اعضای بزرگ این اتحادیه در مسیر خروج کامل از اتحادیه اروپا قرار دارد . شاید به همین دلیل است که پیچیده تر شدن مسئله مجارستان و پناهجویان ، به کابوسی برای سران اتحادیه اروپا تبدیل شده است . زیرا حل نشدن این بحران ، تهدید جدی دیگری برای همگرایی در اتحادیه اروپا ، پس از بحران اقتصادی سال های اخیر محسوب می شود.

 

 

 

 

 

کلیدواژه