انتقاد کرزی از کشتار غیر نظامیان افغان در حملات آمریکا
(last modified 1397-03-11T08:40:30+00:00 )
جوزا 11, 1397 13:10 Asia/Kabul
  • انتقاد کرزی از کشتار غیر نظامیان افغان در حملات آمریکا

رییس جمهوری سابق افغانستان از آمریکا به علت ادامه حملات ضد غیر نظامیان افغان انتقاد کرد.

 «حامد کرزی» در سخنانی اعلام کرد، آمریکا نمی‌تواند از طریق عملیات‌های نظامی، بمباران و تخریب منازل غیر نظامیان افغان به اهدافش در افغانستان برسد.

وی افزود: بمباران روستاها و منازل مسکونی مردم افغانستان علاوه بر تلفات جانی و خسارات مالی موجب تشدید آتش جنگ و افزایش نفرت از آمریکا شده است.

همزمان با اظهارات کرزی در انتقاد از عملکرد آمریکا، انتشار برخی اخبار درباره استفاده تروریست ها از تجهیزات نظامیان آمریکایی در حمله اخیر به وزارت کشورافغانستان و همچنین اذعان جنرال جان نیکلسون فرمانده نظامیان خارجی این کشور به ارتباط پنهان برخی دیپلمات های آمریکایی با شماری از سرکرده های طالبان در افغانستان نشان دهنده عملکرد مخرب کاخ سفید در جنگ این کشور است.

درشرایطی حملات آمریکا و ناتو به خصوص بمباران مناطق مختلف افغانستان تداوم یافته است که طبق توافقنامه امنیتی کابل با واشنگتن پس از پایان ماموریت رزمی نیروهای خارجی در افغانستان از ابتدای سال 2015، هرگونه حمله هوایی علیه مواضع تروریست ها در این کشور تنها با درخواست دولت کابل با هدف پشتیبانی هوایی از نیروهای  افغان انجام بشود.

تداوم حملات آمریکا و ناتو در افغانستان و کشتار غیر نظامیان در شرایطی است که پس از واگذاری مسئولیت های امنیتی به دولت افغانستان در سال 2014  و امضای پیمان امنیتی بین کابل و واشنگتن، انتظارمیرفت کاخ سفید به تعهدات خود در این عرصه پایبند باشد.

البته کارنامه سیاه آمریکا در افغانستان، تنها به اقدامات خودسرانه ویکجانبه نظامیان آن کشور و کشتار غیرنظامیان محدود نیست وعملکرد مخرب کاخ سفید زوایا و ابعاد خطرناک دیگری دارد که ضمن نقض حاکمیت ملی افغانستان موجب شده تا دو گانه جنگ و صلح بر خلاف منافع و مصالح مرم این کشور به پیش برود.

«محمود شاه» کارشناس مسائل دفاعی پاکستان می گوید، آمریکا به دنبال صلح در افغانستان نیست و بیشتر سعی دارد حضور خود در این کشور را تثبیت کند.

اذعان فرمانده نیروهای خارجی مستقردرافغانستان به ارتباط پنهان دیپلمات های آمریکایی با برخی سرکردگان طالبان نشان می دهد که با وجود تاکید همیشگی دولت کابل درباره توقف هرگونه رابطه با طالبان خارج از چارچوب مدیریت و نظارت دولت افغانستان، کاخ سفید عملا موجب اخلال جدی درروند  اجرای سیاست های  کلان این کشور در مسیر صلح شده است.

«سلمان رفیع شیخ» پژوهشگر و تحلیلگر روابط بین‌الملل در«گلوبال ریسرچ» نوشت، پس از گذشت حدود 17 سال ازحمله آمریکا به افغانستان جنگ در این کشور تمام نشده است و آمریکای اشغالگر نیز به اهداف خود در این کشور نرسیده است؛ بنابراین واشنگتن از طرق مختلف از تحقق صلح در افغانستان جلوگیری می‌کند.

علاوه برمداخله آمریکا درروند صلح افغانستان که موجب ناکام ماندن تلاش های این کشور برای استقرارثبات و آرامش درافغانستان شده است، گزارش های منتشر شده درباره کمک های مخفیانه به تروریست ها دراین کشور از سوی آمریکا که نمونه آن در عراق و سوریه هم مشاهده شد، حاکی از برنامه کاخ سفید برای مدیریت آشوب در منطقه و حفظ گروه های تروریستی در برخی کشورها برای پیشبرد برنامه هایش است.

در چنین شرایطی است که نفرت عمومی در افغانستان از آمریکا و ناتو به دلیل عملکرد سیاه آنان روبه روز در حال افزایش است و افغان ها تنها راه بازگشت آرامش به کشورشان را خروج کامل نیروهای خارجی و توقف مداخلات آنان می دانند.             

 

 

کلیدواژه