جوزا 12, 1397 11:28 Asia/Kabul
  • مظلومیت  فلسطین و ادعاهای حقوق بشری امریکا  

اقدامات ضد بشری اسراییل علیه ملت فسلطین از مسائلی است که بارها  در دستور کار شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفته؛ اما هر بار مداخله ایالات متحده مانع از به نتیجه رسیدن محکومیت جهانی در این خصوص شده است.

آمریکا در مواجهه با این مسائل از قدرت اثرگذاری خود به نفع اسرائیل استفاده می کند.

آمریکا در مورد موضع گیری شورای حقوق بشر علیه اقدامات اسرائیل در فلسطین اشغالی،  رسما اعلام کرده است که  در دستور کار قرار گرفتن پرونده «وضعیت حقوق بشر در فلسطین و دیگر اراضی عربی اشغال‌شده» را تهدیدی علیه اعتبار این نهاد است.

حدود یک سال قبل «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به شورای حقوق بشر این سازمان ضرب‌الاجل داد یا به انتقاد از اسرائیل پایان دهند و یا منتظر خروج آمریکا از این شورا باشند. این قطعنامه خواستار خارج کردن بند هفتم مربوط به وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین از دستور کار نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل بود. 

 مجله «فارن‌پالیسی»  نوشت: 

" بعد از مخالفت کشورهای اروپایی با رأی‌گیری بر سر قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل که خواستار خارج کردن اسرائیل از موضوعات در دستور کار شورای حقوق بشر این سازمان است، واشنگتن منزوی مانده و به خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل نزدیک‌تر شده است."

حمایت آمریکا از متحدانش علی رغم رفتارهای ضد حقوق بشری آنها، نشان دهنده استانداردهای دوگانه این کشور در برخورد با موازین بین المللی است.تهدید کاخ سفید به قطع کمک های مالی این کشور به سازمان ملل پس از تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت در مخالفت با شهرک سازی رژیم صهیونیستی ،یکی از  اقدامات واشنگتن در این خصوص بوده است.

 لوئیس شاربونیو، نماینده دیده‌بان حقوق بشر در سازمان ملل می گوید :

آمریکا با کارشکنی در تلاش شورای امنیت برای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی به منظور تحقیق درباره کشتار تظاهرکنندگان فلسطینی در مرزهای غزه، اعتبار خود را از دست داده است ."

سکوت و کوتاهی شورای امنیت در این زمینه تنها منجر به تشویق نقض حقوق فلسطینی‌ها توسط اسرائیل در نوار غزه خواهد شد، بلکه با نمایان شدن معیارهای دوگانه آمریکا، این کشور بیشتر از قبل اعتبار خود را از دست خواهد داد.

از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، اسرائیل بزرگترین دریافت‌کننده کمک‌های نظامی از ایالات متحده بوده است. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا، کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل برابر با 53 درصد تمامی کمک‌های نظامی خارجی این کشور است. مجموع تمامی کمک‌های واشنگتن به تل‌آویو از زمان ایجاد رژیم صهیونیستی تاکنون بالغ بر 124 میلیارد دلار بوده است. حدود سه‌چهارم این کمک‌ها صرف خرید تجهیزات نظامی از شرکت‌های آمریکایی شده و از مابقی آن نیز برای خرید تجهیزات جنگی از شرکت‌های مستقر در فلسطین اشغالی استفاده شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیرشان تأکید کردند: نباید گذاشت که امپراطوری خطرناک تبلیغاتی غرب که عمدتاً به دست صهیونیست‌ها اداره می شود، مسائل مهم دنیای اسلام را نادیده بگیرد و با توطئه‌ی سکوت، مسائل اصلی امت اسلامی را محو کند.