همسر رئیس جمهوری افغانستان آشکارا در امور سیاسی کشور دخالت می کند
(last modified 1397-03-12T09:24:47+00:00 )
جوزا 12, 1397 13:54 Asia/Kabul

همسر رئیس جمهوری افغانستان آشکارا در امور سیاسی کشور و مسایل خارج از حوزه مسوولیتش دخالت می کند

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: همسر رئیس جمهوری افغانستان آشکارا در امور سیاسی کشور و مسایل خارج از حوزه مسوولیتش دخالت می کند.

ویس ناصری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در خصوص اظهارات اخیر رولا غنی همسر رئیس جمهور افغانستان در یک مصاحبه تلویزیونی مبنی بر اینکه مشکلات حکومت ناشی از وجود ریاست اجرایی در ساختار حکومت است، عنوان کرد: این اظهارات مداخله آمیز است.

مدیر مسوول سایت آزمون ملی یادآور شد که حکومت وحدت ملی افغانستان بر اثر فشار امریکایی ها بر محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله دو رقیب مدعی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در زمان به بحران کشیده شدن روند انتخابات تشکیل شد. بنابراین حکومت ایجاد شده ساختار بیماری داشت و پیوندی موفقیت آمیز نبود، اختلافات سران حکومت افغانستان و یا به عبارتی محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله هم چیز جدیدی نیست.

این کار شناس سیاسی اظهار داشت: دخالت رولا غنی همسر رئیس جمهور افغانستان هم که گفته مشکلات حکومت ناشی از وجود ریاست اجرایی در ساختار حکومت است، صفحه جدیدی از بحران در این کشور را به نمایش می گذارد ضمن اینکه این اولین بار نیست که بانوی اول در سیاست افغانستان دخالت می کند، او در گذشته در رابطه با عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور و امکان تبعیدش از افغانستان سخن گفته بود.

وی افزود: نکته دیگر مصاحبه رولا غنی این بود که گفت، مسلمان است و قومیتش هم در تذکره پشتون درج شده و این در حالی است که او بارها در دیگر مصاحبه هایش گفته که مسیحی و مسیحی زاده است و امروز به نظر می رسد که دین را ابزار سیاسی قرار داده، به هر صورت تغییر دین از مسیحیت به اسلام قابل پذیرش و ممکن است، اینکه تبعه کشور دیگری پس از طی مراحل لازم تبعه افغانستان شود نیز ممکن است، اما قومیت چیزی نیست که بتوان آن را تغییر داد.

ویس ناصری تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که افغانستان به سوی آن پیش می رود بحران هویت و بحران عدم اعتماد است و مشکلات عدیده سیاسی و امنیتی هم ایجاد شده که در نتیجه عملکرد نادرست دولتمردان بوده است.

به گفته این کارشناس سیاسی، سیاستمداران افغان بر اساس منافع مردم این کشور کار نمی کنند و سران مملکت و اطرافیان آن ها هم بیشتر به دنبال منافع شخصی و تیمی خود هستند، حتی ممکن است منافع خارجی ها در نظر گرفته شود اما منافع مردم افغانستان چندان مد نظر نیست و بصورت کلی حکومت وحدت ملی فاقد کارکردهای مورد انتظار از یک حکومت است. اختلافات میان سران حکومت هم بر سر مسایل شخصی است نه منافع مردم افغانستان.

این فعال رسانه ای افغان اظهار کرد: خارجی ها به دلیل احساس نیاز به ادامه حضور خود در افغانستان در امور مختلف این کشور دخالت می کنند و بویژه امریکا به افغانستان به عنوان یک سکوی پرش نگاه می کند، جنگ افغانستان یک جنگ نیابتی است و پایگاه های نظامی غربی ها هم به خاطر صلح و آرامش برای مردم افغانستان نیست بلکه به خاطر رقابت هایش با قدرت های منطقه است.

وی اضافه کرد: افغانستان و مردمش قربانی رقابت های جهانی و منطقه ای هستند و خارجی ها هرگز به فکر صلح و آرامش در این کشور و روی کار آمدن یک حکومت قانونی نیستند، حکومت افغانستان هم قدم قابل توجهی در این راستا بر نداشته است.

 

کلیدواژه