جوزا 12, 1397 16:58 Asia/Kabul

سفرهای متقابل مقامات افغانستانی و پاکستانی تاکنون نتایج مثبتی نداشته و به نظر نمی رسد از این پس هم در جهت حل اختلافات و مشکلات تاثیرگذار باشد

کارشناس و تحلیلگر سیاسی افغان گفت: سفرهای متقابل مقامات افغانستانی و پاکستانی تاکنون نتایج مثبتی نداشته و به نظر نمی رسد از این پس هم در جهت حل اختلافات و مشکلات تاثیرگذار باشد.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر اخیر حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان به پاکستان و سفرهای مقامات پاکستانی به کابل اظهار داشت: پس از اعلام استراتژی امریکا در مورد منطقه و تحت فشار قرار گرفتن پاکستان به خاطر حمایت از گروه های تروریستی، سفرهای مقامات پاکستانی به افغانستان و دیدار با مقامات این کشور ممکن است فقط به بهبود روابط اسلام آباد-واشنگتن کمک کند و تاثیری در وضعیت افغانستان نخواهد داشت.

وی افزود: مشکلات و اختلافات مرزی که بین افغانستان و پاکستان وجود دارد به سادگی قابل حل نیست و حکومت های افغانستان هم به جز حکومت داود خان چندان تمایلی به طرح آن نداشته اند. در سفرهای متقابلی هم که صورت می گیرد منافع دو کشور چندان مطرح نیست.

به گفته این کارشناس سیاسی پس از حضور امریکایی ها در افغانستان بیشتر کارهایی که انجام شده روبنایی بوده و کارهای زیربنایی و مطابق با منافع علیای کشور انجام نشده است. افرادی هم که در رده های بالای حکومتی کار می کنند، خانه ها و خانواده هایشان در خارج از افغانستان هستند و به فکر منافع این کشور هم نمی باشند.

خروتی اظهار کرد: مسایل و اختلافات بین افغانستان و پاکستان هم نه تنها کاهش نیافته بلکه مسایل جدیدی نیز بوجود آمده که الحاق مناطق قبایلی به ایالت خیبر پختونخواه از سوی دولت پاکستان نمونه بارز آن است. این اقدامات حکومت پاکستان یادآور اقدام انگلیس در جداسازی قبایل دو طرف خط دیورند است.

این تحلیلگر سیاسی عنوان کرد: زمانی که این مناطق از هم جدا شد توافق شده بود که نظامیان حکومتی در آن ها حضور پیدا نکنند و شیوه اداره تفاوت داشت اما اکنون که حکومت پاکستان دست به این اقدام زده احتمالاً نیروهای نظامی پاکستان وارد این مناطق خواهند شد و درگیری هایی نیز پیش خواهد آمد.

وی اضافه کرد: مردم مناطق قبایلی تاکنون تابع قوانین پاکستان و افغانستان نبوده اند و حضور سربازان پاکستانی در این مناطق مشکل ساز خواهد شد، حکومت افغانستان و غربی هایی هم که در این کشور حضور پیدا کرده اند باید روی این موضوعات با حکومت پاکستان گفت و گو و آن را با خطرات ناشی از اقداماتش آگاه کنند.

 

کلیدواژه