دیدار سیاف و کرزی با اعضای ائتلاف بزرگ ملی افغانستان
(last modified 1397-03-15T21:30:01+00:00 )
جوزا 16, 1397 02:00 Asia/Kabul
  •  دیدار سیاف و کرزی با  اعضای ائتلاف بزرگ ملی افغانستان

حامد کرزی رییس جمهوری سابق افغانستان و عبدالرب رسول سیاف رییس شورای حراست ثبات این کشور در سفر به ترکیه با اعضای «ائتلاف بزرگ ملی» افغانستان دیدار کردند.

 کرزی وسیاف با حضور درنشست ائتلاف بزرگ ملی افغانستان با اعضای ائتلاف درباره انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور گفت‌وگو کردند.

جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری،برخی از رهبران ارشد حزب جمعیت اسلامی افغانستان ازجمله عطامحمد نور و احمد ضیا مسعود،محمد محقق معاون ریاست اجرایی افغانستان و جبهه ملی نوین افغانستان از جمله گروه ها و شخصیت هایی هستند که برای عضویت در این ائتلاف اعلام آمادگی کرده اند. 

اهداف اساسی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان،کمک به برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، آغاز گفت‌وگوهای صلح و ایجاد اصلاحات دردولت اعلام  شده است.

گفته می شود احمدضیا مسعود به عنوان رییس اجرایی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان انتخاب شده است.

مسعود پیش ازاین، نماینده محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در امور حکومتداری خوب بود.

حضور کرزی و سیاف درترکیه و گفتگوی آنها با اعضای ائتلاف بزرگ ملی افغانستان، نشان می دهد که این ائتلاف درچنده ماه مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی درحال جذب بیشتر چهره های سرشناس و شخصیت های سیاسی مخالف دولت وحدت ملی این کشور است.

ائتلاف بزرگ ملی افغانستان درحالی شکل گرفته است که درسال گذشته میلادی شورای ائتلاف نجات با محوریت ژنرال عبدالرشید دوستم،عطا محمد نوراستانداربرکنار شده بلخ ومحمد محقق معاون رییس اجرایی دولت وحدت ملی نتوانست به اهداف خود برسد.

با اعلام نام برخی گروه ها و شخصیت های سیاسی پیوسته به ائتلاف بزرگ ملی افغانستان می توان گفت که این ائتلاف می تواند درانتخابات پارلمانی پیش رو که قرار است در میزان 1397 برگزار بشود،گروه قدرتمندی درمقابل طیف گروه های سیاسی حامی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور باشد.

عملکرد رییس جمهوری افغانستان در بخش های مختلف سیاسی،امنیتی،اجتماعی و اقتصادی موجب شده تا شمار قابل توجهی از محافل سیاسی و رسانه ای دراین کشور در صف مخالفان دولت قرار بگیرند.

به خصوص آنکه اشرف غنی به دلیل آنچه بی توجهی وی به مفاد توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان خوانده شده با عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت و حزب جمعیت اسلامی که از وی در انتخابات قبلی ریاست جمهوری حمایت کرد،بشدت دچار اختلاف است که این مسئله موجب بروز دو قطبی سیاسی درساختار دولت این کشور شده است.

نصرالله استانکزی،تحلیلگرمسائل سیاسی افغانستان می گوید:"دولت وحدت ملی افغانستان به دلیل سیاستهای نامناسب خود عامل مهمی در ادامه بی ثباتی سیاسی افغانستان است".عبد الله عبدا... و اشرف غنی به دو رقیب در ساختار دولت افغانستان تبدیل شده اند  بنابراین نمی توانند یک دولت قوی داشته باشند ."

قرار گرفتن برخی گروه ها و شخصیت های سیاسی افغانستان با دیدگاه های متفاوت در ائتلاف بزرگ  ملی نشان می دهد که هدف آنان که بعضا دچار تضاد دیدگاه در مسائل سیاسی هستند تضعیف موقعیت نیروهای طرفدار دولت در پارلمان و برنامه ر یزی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری است.

البته باید توجه داشت که تجربه دولت وحدت ملی افغانستان با حضوراشرف غنی و عبدالله نشان داد که هنوزدراین کشورمفهوم عملی ائتلاف سیاسی برای مدیریت مشارکتی در عرصه های کلان و خرد  برای بازیگران سیاسی به درستی درک نشده و این نگرانی وجود دارد که ائتلاف بزرگ ملی افغانستان هم به سرنوشت ائتلافی دچار شود که در آن دو جریان سیاسی تشکیل دهنده دولت وحدت ملی نتوانستند در قالبی مشارکتی و براساس تعامل دولت افغانستان را به دور از تنش مدیریت کنند. 

کلیدواژه