سفر رییس جمهوری ایران به چین ؛ فرصتی برای تقویت همکاری های راهبردی دو و چند جانبه
(last modified 1397-03-19T08:15:50+00:00 )
جوزا 19, 1397 12:45 Asia/Kabul
  • سفر رییس جمهوری ایران به چین ؛ فرصتی برای تقویت همکاری های راهبردی دو و چند جانبه

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در هجدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای،  به چین سفر کرده است .

اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روزهای نهم و دهم ژوئن در شهر چینگدائو Qingdao چین برگزار می شود.

امنیت، ثبات منطقه ای، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و همچنین توسعه همکاری ها از محورهای گفتگو دراین  اجلاس  است.

جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با تروریسم، در داخل ایران و منطقه تجربیات بسیار ذی‌قیمتی دارد .دراین اجلاس نیزهمفکری‌ها و رایزنی‌هایی بین کشورهای منطقه در این باره انجام خواهد شد.

رییس جمهوری اسلامی ایران در این خصوص با اشاره به  گسترش تروریسم و ناامنی های ناشی از دخالت های امریکا  و جریان های برهم زننده ثبات  در منطقه تاکید کرد : باید منطقه‌ای قوی‌تر، امن‌تر و توسعه یافته داشته باشیم و تحقق این هدف با همکاری امکان‌پذیر است.شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین هم قبل در حاشیه اجلاس شانگهای در تاجیکستان  جایگاه مهم ایران در منطقه و جهان را یادآور شد و گفت: چین خواهان روابط استراتژیک با ایران است.

ایران و چین  بر چندجانبه‌گرایی تأکید دارند، مداخله در امور داخلی کشورها را برنمی‌ تابند و برای ارتقای جایگاه کشورهای در حال توسعه در نظم بین‌المللی تلاش می‌کنند. این  همگرایی ها می‌تواند همکاری‌های سیاسی دو کشور را معنادار سازد.

علاوه بر این ؛  همکاری های سیاسی و اقتصادی دو کشور به‎ ویژه بعد از خروج امریکا از برجام  که چین یکی از امضا کنندگان ان محسوب می شود؛ ازاهمیت بیشتری برخوردار شده است .

دکتر"کریستیان ویپرفورت"، کارشناسان شورای روابط خارجی آلمان (dgap)  با اشاره به خروج امریکا  از توافق هسته ای با ایران می گوید :

  "در شرایط جدید اهمیت روسیه و چین از نظر سیاسی و اقتصادی برای ایران افزایش می یابد. تهران می داند که کشورهای اروپایی کم تر از مسکو و پکن قابل اعتمادند."

واقعیت آن است که روابط ایران و چین را نمی‌توان و نباید در قالب نقدها و تحلیل‌های یکسویه مبنتی بر نیازمندی و وابستگی یک طرف و فرصت‌طلبی طرف مقابل تحلیل و تفسیرکرد . آنچه روابط ایران و چین را تاکنون در وضعیتی پایدار حفظ نموده روابطی مبتنی بر احترام به حاکمیت ملی، عدم مداخله در امور داخلی یک دیگر، استقلال در سیاست خارجی، شراکت مبتنی بر منافع متقابل و همکاری  بر اساس مدل "نیاز- فرصت‌ مشترک" است.

ایران و چین  همچنین توانسته  اند  در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سطح قابل قبولی از تعاملات  را ارائه  دهند.

در واقع تاثیر گذار بودن نقش ایران در عرصه منطقه ای و بین‌المللی ، سبب توجه ویژه پکن  به توسعه  روابط با ایران در سطح راهبردی شده است. سیاست توسعه مناسبات  در مسایل راهبردی بی تردید  می تواند افق های تازه ای را در روابط ایران و چین در  صحنه بین المللی ایجاد کند.

از اینرو سفر رییس جمهوری ایران به چین و حضور فعال ایران در اجلاس سازمان همکاری شانگهای ،حاوی پیام های مهمی در پاسخ  به سیاست یکجانبه گرایی امریکا وهمچنین در تحلیل روابط بلند مدت تهران - پکن است .