جوزا 22, 1397 10:28 Asia/Kabul
  • کمک به روند آشتی در افغانستان،اولویت سازمان همکاری شانگهای

وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه اوضاع در افغانستان رو به بهبود است گفت، کمک به روند آشتی ملی در این کشور از اولویت های اصلی سازمان همکاری شانگهای است.

«وانگ یی»  پس از پایان هجدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر «چینگدائو» چین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی جهانی چین (CGTN) گفت:  بسیاری از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همسایه افغانستان هستند و از این رو مسئله افغانستان برای این سازمان اولویت بسیار مهمی است.

وزیر امور خارجه چین با اشاره به اینکه همه شرکت کنندگان در هجدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از تلاش های مشترک برای پیشبرد روند آشتی ملی در افغانستان حمایت کردند، افزود: اعلام آتش‌بس از سوی «محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهوری افغانستان و طالبان، نشانه های مثبتی برای رسیدن به صلح در این کشور است.

گروه طالبان روزشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد،اعضای این گروه در آتش بس سه روزه  در ایام عید سعید فطر به نیروهای امنیتی افغان حمله نمی کنند اما نظامیان خارجی از این آتش بس مستثنی نیستند.

سخنان وزیرخارجه چین درباره اولویت سازمان همکاری شانگهای در کمک به  روند آشتی ملی در افغانستان،نشان می دهد که این سازمان قصد دارد با ایفای نقش بیشتر در این کشورمبتنی برتلاش برای برقراری ثبات،به تامین امنیت بیشتر شماری ازاعضای سازمان همکاری شانگهای کمک کند.

با توجه به اینکه تعدادی ازکشورهای سازمان همکاری شانگهای از جمله ایران،پاکستان،چین و تاجیکستان با افغانستان مرز مشترک دارند،این سازمان بنا به اهداف اولیه تشکیل خود در چارچوب مسئله امنیت نگران تشدید ناامنی در افغانستان و سرایت آن به کشورهای همسایه است.

البته باید توجه داشت که هدف سازمان همکاری شانگهای از کمک به روند آشتی ملی در افغانستان،درگام نخست حمایت ازتامین امنیت و ثبات در این کشور و در گام دوم، پیشگیری از عوامل ناامن کننده در جغرافیای سرزمینی دیگر اعضای این سازمان به دلیل همسایگی با افغانستان است.

علاوه بر آنکه توجه جدی سازمان شانگهای به افغانستان و کمک به مقابله با ناامنی در این کشوربه اهداف این سازمان معطوف است،انگیزه های  این سازمان در خنثی سازی دسیسه های آمریکا در افغانستان به بهانه حضوردرجنگ این کشورو کاهش نفوذ کاخ سفید که این رویکرد مورد حمایت کشورهای عضو سازمان شانگهای است را باید مورد عنایت جدی قرار داد،به خصوص آنکه عملکرد مخرب و کارنامه سیاه آمریکا و ناتو در افغانستان که موجب ایجاد نفرت عمومی در این کشور از آنان شده است، زمینه را برای حضور موثر سازمان همکاری شانگهای در تحولات امنیتی افغانستان فراهم کرده است.

داوود مرادیان؛ رئیس پیشین انستیتو تحقیقات استراتژیک افغانستان می گوید،کابل ازسازمان همکاری شانگهای انتظار دارد به عنوان یک مکانیزم منطقه ای، بسترهای تقویت همکاری میان کشورهای منطقه برای مبارزه با تهدیدات مشترک را مهیا نماید.

این دیدگاه وجود که کشورهای عضو این سازمان به دلیل تاثیر پذیری امنیتی از تحولات افغانستان به خصوص آنانی که در همسایگی این کشور قرار دارند، دغدغه جدی از اوضاع نگران کننده افغانستان و سهم غیر قابل انکار قدرت های غربی در گسترش ناامنی در این کشور دارند.

به نظر میرسد سازمان همکاری شانگهای علاوه بر نقش آفرینی در مقابله با تروریسم در افغانستان و کمک به روند آشتی ملی در این کشور،می تواند نقش موثری در ایجاد هماهنگی منطقه ای بین اعضای خود در مبارزه با مواد مخدر ایفا کند که در حال حاضر افغانستان بزرگترین تولید کننده آن است.