جوزا 24, 1397 16:17 Asia/Kabul
  •  روشنگری اسد؛ روابط ایران و سوریه معامله‌پذیر نیست

رئیس جمهوری سوریه درباره پیشنهاد عربستان‌سعودی برای قطع روابط تهران- دمشق و پرداخت هزینه آن، گفت: «نه سوریه و نه ایران، هرگز این رابطه را در بازار سیاسی بین‌المللی مطرح نمی‌کنند، تا بخواهد مکانی برای سازش باشد.»

«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم؛ اظهار کرد: «روابط راهبردی ایران و سوریه، تحت تاثیر مسائل جنوب و شمال قرار ندارد، این رابطه با همه جوانبش به طور واقعی با حال و آینده منطقه مرتبط است و تحت تاثیر قیمت‌های بازار بین‌المللی قرار نمی‌گیرد.» بشار اسد درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه نیز خط بطلانی بر جنجال‌های اخیر کشید و گفت: «دولت سوریه از همان اول از ایرانی‌ها و روس‌ها خواست در سوریه حضور یابند، زیرا به کمک این کشورها نیاز داشت و ایران به درخواست سوریه پاسخ مثبت داد.

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری که با سوریه همکاری راهبردی دارد، با شروع بحران در این کشور، آمادگی خود را برای کمک به سوریه اعلام کرد. حضور ایران در کنار سوریه با شروع جنگ نیابتی تروریست‌های اجاره‌ای، تحولات میدانی و معادلات سیاسی را در سوریه دگرگون کرد. امروز به یُمن همکاری راهبردی محور مقاومت در سوریه، عرصه بر تروریست‌ها تنگ شده است و همزمان حامیان آنان نیز با فرافکنی، تخریب حضور و نفوذ موثر منطقه‌ای ایران را در دستور کار دارند. ادعای بی‌اساس «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره نقش مُخرب منطقه‌ای ایران که با هدف فشار بر تهران پیگیری می‌شود و همچنین جنجال‌آفرینی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل درباره نقش ایران در سوریه، نشان از تغییر معادلات سیاسی منطقه به‌نفع محور مقاومت دارد. دگرگونی در تحولات میدانی سوریه، بدون‌شک، برآیند نقش تاثیرگذار محور مقاومت است و در این میان؛ جمهوری اسلامی ایران هزینه هم داده است. حضور مستشاری ایران در سوریه، به‌قدری تاثیرگذار بوده است که «بشار اسد» در گفت وگو با شبکه‌العالم، به‌خوبی تعبیر کرد و گفت: «ایران، در دفاع از مردم سوریه جنگیده و در این راه، خون داده است و استفاده از کلمه مشاوره به این معنی است که ایران در سوریه، پایگاه نظامی- جنگی ندارد.»

این تاثیرگذاری ایران خوشایند حامیان تروریست‌ها نیست و امروز که ارتش سوریه درحال پاکسازی مناطق جنوبی این کشور نزدیک جولان‌اشغالی است، هجمه‌ها ضد ایران دوچندان شده است. جنجال درباره جبهه‌جنوبی سوریه، به این سبب است که این منطقه در اختیار تروریست‌های مورد حمایت اسرائیل است و از طرف دیگر پایگاه نظامی آمریکا در جنوب سوریه قرار دارد. تحولات آینده این منطقه راهبردی حکم مرگ و زندگی برای صهیونیست‌ها دارد و به همین سبب، به گفته بشار اسد، اسرائیل و آمریکا به طور مستقیم از تروریست‌ها در جنوب سوریه حمایت می‌کنند. درهمین زمینه؛ پایگاه اینترنتی روزنامه لبنانی «البناء» چند روز پیش نوشت: «مهم‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در خاک سوریه، یعنی پایگاه التنف، در جنوب این کشور قرار دارد. این پایگاه در واقع پایگاه پشت جبهه همه گروه‌های مسلحی است که امنیت سوریه را به بازی گرفتند و تهدیدی برای حاکمیت و یکپارچگی این کشور هستند.» 

علاوه بر این؛ صهیونیست‌ها هم در منطقه جولان‌اشغالی با گروه‌های مسلح و تروریست‌ها همکاری دارند. همکاری آنان به تشکیل کمیته کاری منجر شده است؛ یعنی اینکه گروه‌های مسلح و تروریستی متعهد شدند به اسرائیل حمله نکنند و مقابل از خدمات پزشکی برای مجروحان، دارو و غذا و سلاح و مهمات اسرائیلی بهره ببرند. این سیاست صهیونیست‌ها، اهمیت منطقه جنوب غرب سوریه را دوچندان کرده است. اکنون که ارتش سوریه اعلام کرده است قصد دارد همه مناطق جنوب این کشور را آزاد کند، نگرانی اسرائیل درباره سرنوشت گروه‌های مسلح و تروریستی افزایش یافته است. هیاهوی نخست وزیر اسرائیل درباره نقش ایران در سوریه درهمین چارچوب قابل ارزیابی است. اما همانطور که اسد تاکید کرده است به‌‎رغم حمایت اسرائیل از تروریست‌ها، سوریه به وظایف خود عمل کرده و ارتش سوریه در جبهه‌جنوبی می‌جنگد و در نتیجه اسرائیل چه موافق باشد و یا نباشد، نبرد در جبهه‌جنوبی، تصمیم سوریه است.   

کلیدواژه