جوزا 25, 1397 11:41 Asia/Kabul
  • دیدگاه رهبری؛ نزدیک‌شدن جهت‌‌گیری ملت‎های مسلمان با ملت ایران

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر چند مساله مهم را ازجمله حضور گسترده ملت‌های مسلمان در راهپیمایی روز قدس، شکست آمریکا در منطقه غرب آسیا و توطئه‌ها ضد ملت ایران را تشریح و تبیین کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز جمعه در خطبه‌های نماز عید فطر درجمع پرشور مردم تهران، با  اشاره به حضور پرشور ملت ایران و دیگر ملت‌ها در راهپیمایی روز قدس امسال، تاکید کردند: «پیام رونق و شکوفایی بیشتر راهپیمایی روز قدس در کشورهای مختلف این است که با وجود تبلیغات بیگانگان، نزدیکی و هم‌جهتی ملت‌های مسلمان با ملت ایران بیشتر شده است.» رهبر معظم انقلاب، علت توطئه‌های مستمر قدرت‌های شیطانی ضد ملت ایران را نگرانی آنها از ایستادگی، اقتدار، استقلال و فکر بلند و ابتکاری ملت ایران دانستند و تأکید کردند: «البته این قدرت‎ها تلاش خود را می‌کنند اما همواره نیز شکست می‌خورند.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی، اذعان رئیس‌جمهور آمریکا به بی‌دستاورد بودن هفت تریلیون دلار هزینه این کشور در منطقه غرب آسیا را هم به معنای شکست آنها در منطقه دانستند و گفتند: «این اعتراف نشان می‌دهد شیطان بزرگ با آن‌همه تلاش نتوانسته است به اهداف خود دست یابد و از این پس نیز هر چه در این منطقه پول خرج کنند باز هم به مقصود خود نخواهند رسید.»

روز جهانی قدس، ابتکار ماندگار امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است که باهدف زنده نگه‌داشتن مساله فلسطین و توجه به این موضوع به‌عنوان مساله نخست جهان اسلام نام‌گذاری شد. تعیین جمعه آخر ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس توانست مساله فلسطین را به‌عنوان موضوع مرتبط با مفهوم آزادی و نه فقط مساله اسلامی در جهان مطرح سازد. ملت ایران همه ساله در روز جهانی قدس به این ندای امام خمینی (ره) و رهمنودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه مساله فلسطین، لبیک می‌گوید. امسال نیز ملت روزه‌دار ایران در روز جهانی قدس، «حماسه به یادماندنی» خلق کرد و نشان داد با آگاهی همچنان حامی ملت مظلوم فلسطین است و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کند.

روز جهانی قدس، فرصتی تاریخی برای نمایش وحدت امت اسلامی است که امسال به‌خوبی شکل گرفت و جهت‌گیری ملت‌های مسلمان در این روز در حمایت از ملت فلسطین به یکدیگر نزدیک‌تر شد. حمایت یکپارچه ملت‌های مسلمان از «ایستادگی مردم فلسطین به ویژه ساکنان باریکه غزه در برابر ماشین جنگی اسرائیل»، «محکومیت انتقال سفارت آمریکا به قدس‌اشغالی» و «سرزش برخی اعراب سازش‌کار که به آرمان فلسطین خیانت کردند»، جهت‌گیری مشترک ملت‌های مسلمان در راهپیمایی روز قدس امسال بود. این مساله؛ نقطه عطفی در جهان اسلام است تا بیش از پیش وحدت خود را در برابر دشمنان و توطئه آنان به نمایش بگذارد.  در همین زمینه؛ روزنامه المنار چاپ قدس نوشت: «چارچوبی که امام خمینی (ره) برای موضوع فلسطین برای جهانیان ارائه کرد، به‌ فرصتی برای تقویت وحدت امت اسلامی و جوامع مسلمان تبدیل شد و توانست نقطه ضعفی را که دشمن سعی داشت از آن سوء‌استفاده کند، به نقطه قوت جهان اسلام تبدیل کند.»  

رفتار و حرکت‌های متحد و اقتدارآمیز ملت ایران، به‌الگویی برای دیگر ملت تبدیل شده است. ایستادگی ملت ایران در برابر دشمنان و توطئه آنان از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، مورد احترام دیگر ملت‌ها است. به عبارتی؛ ملت ایران، مبتکر «قدرت نیروی مردمی» است که در چهل سال از عمر انقلاب اسلامی، توطئه دشمنان را به شکست کشانده است و تداوم این راه در بین ملت‌های منطقه هم به شکست آمریکا در منطقه غرب آسیا منجر شده است. پیروزی محور مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و این روزها در یمن، همه اهداف و برنامه‌های آمریکا را برهم زده است و این کشور به‌رغم هزینه هفت تریلیون دلاری، نتوانسه است به مقصود خود برسد. الگو بدون ملت ایران، و همزمان حضور موثر جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا، دشمنان را واداشته همچنان درپی توطئه ضد ملت ایران باشند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، «فشار اقتصادی» از جمله توطئه‌های دشمنان است تا ملت ایران خسته و ناامید شود که باتوجه به تجربه تاریخی، شکست خواهند خورد.