تمدید آتش بس یکجانبه دولت افغانستان با طالبان
(last modified 1397-03-27T06:31:17+00:00 )
جوزا 27, 1397 11:01 Asia/Kabul
  • تمدید آتش بس یکجانبه دولت افغانستان با طالبان

رئیس جمهوری افغانستان در پیامی ویدیویی از تمدید آتش بس یکجانبه با گروه طالبان خبر داد.

 محمد اشرف غنی خاطرنشان کرد به نیروهای امنیتی افغان دستور داده است تا آتش‌ بس کنونی را از روز چهارم عید سعید فطر تمدید کنند. وی از گروه  طالبان نیز خواست آتش‌ بس سه‌ روزه خود را تمدید کند.دولت افغانستان از 22 جوزا  به مناسب عید سعید فطر به مدت یک هفته با گروه طالبان آتش بس اعلام کرد .این گروه نیز هر چند به مدت کمتر ،اما اتش بس اعلام کرد .

با توجه به استقبال داخلی ،منطقه ای و بین المللی از برقراری اتش بس در افغانستان میان گروه طالبان و دولت کابل ، محمد اشرف غنی انرا تمدید کرد .وی امید وار است پاسخ مثبت طالبان به این تصمیم ، منجربه زمینه سازی برای تفاهم و تقویت روند صلح در افغانستان شود . حمله اخیر گروه تروریستی داعش  به  مراسم جشن گروه طالبان و نیروهای دولتی به مناسبت عید فطر در ننگرهار نشان می دهد که دشمن مشترک انها تروریستهایی هستند که با نام  داعش انان  را هدف قرار می دهند .بنابراین تمدید اتش بس می تواند این فرصت را برای گروه طالبان فراهم کند که با دید بازتر اوضاع افغانستان را رصد نماید و برای اینده تحولات ان تصمیم گیری نماید ..   

«عتیق الله امرخیل» کارشناس مسایل نظامی در افغانستان

" این تصمیم اشرف غنی بسیار بهنگام و درست است .هم از لحاظ  زمانی که مطابق با عید بزرگ مسلمانان بود و هم از نگاه اجتماعی و بین المللی که با حمایت کشورهای منطقه و جهان مواجه شد .این ابتکار موثر است. "

در شرایطی که دولت  افغانستان برای گفتگو با طالبان کاملا اماده و اعلام کرده است که حاضر است امتیازاتی را نیز به این گروه از جمله ایجاد دفتر سیاسی در هر نقطه ای از جهان بدهد تمایل طالبان برای گفتگو با امریکا نه تنها مغایر با شعارهای این گروه برای دفاع از منافع  ملی است بلکه می تواند موقعیت طالبان را نیز نزد مردم  افغانستان  تخریب کند. اظهارات  حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان مبنی براین که امریکا به مردم این کشور و منطقه خیانت کرده است نشان می دهد که طالبان برای نزدیک شدن به امریکا راه خطایی را در پیش گرفته است .

وحید مژده کارشناس مسایل سیاسی 

"در افغانستان خطر داعش وجود دارد و خود امریکایی ها مسبب آن هستند .در واقع عامل اصلی مشکلات افغانستان حضور نظامی امریکا است که باید با همکاری همه عوامل داخلی حل شود و اتش بس فرصت مناسبی در این خصوص است "

در هر حال ،استقبال و حمایت طالبان  از اتش بس هر چند کوتاه تر از دولت کابل ،نشان می دهد که  این گروه نیز بی میل برای حرکت به سمت مذاکره با دولت افغنستان نیست . در این صورت انتظارات طالبان از جمله خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیز براورده خواهد شد .زیرا با برقراری صلح در این کشور امریکا دیگر بهانه ای برای ادامه اشغال افغانستان نخواهد داشت .

 

کلیدواژه