کنشگری ایران در مبارزه با تروریسم و نگرانی اسراییل از حضور ایران در سوریه
(last modified 1397-03-28T09:56:33+00:00 )
جوزا 28, 1397 14:26 Asia/Kabul
  • کنشگری ایران در مبارزه با تروریسم و نگرانی اسراییل از حضور ایران در سوریه

مقامات امریکا و رژیم  صهیونیستی  همواره از حضور ایران در سوریه به عنوان یک تهدید نام می‌برند.این موضع فرافکنانه در واقع بهانه ای برای استمرار بخشی به سیاست های  منطقه ای امریکا و اسراییل و همچنین عربستان در چارچوب  استراتژی همکاری های راهبردی است.

"مک‌ مستر"، مشاورپیشین امنیت ملی ترامپ، درباره تهدید ایران برای اسرائیل می گوید : «آنچه که ما با آن مواجهیم، چشم انداز حضور ارتش نیابتی ایران در مرز‌های اسرائیل است.»

بنیامین نتانیاهو،نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم دردیدار اخیرش با ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، گفته بود که اسرائیل رویکردش در سوریه را تغییر داده و فعالیت‌های ایران در آنجا را به عنوان "هدف" تلقی خواهد کرد.

در تازه ترین اظهارات در این زمینه ،نشریه صهیونیستی «جروزالم پست»، روز یکشنبه به نقل از نتانیاهو نوشت  :

«ما برای جلوگیری از تلاش‌ها جهت تقویت (حضور) نظامی ایران و نیروهای نیابتی آن چه نزدیک مرز (فلسطین اشغالی) و چه در داخل سوریه اقدام خواهیم کرد».

این اظهارات در حالی مطرح شده که مقام‌های دمشق ادعاهای رژیم اسراییل علیه ایران را رد کرده و ایران هم بارها اعلام کرده به دعوت مقام‌های سوریه در حال کمک مستشاری برای مقابله با تروریست‌ها است.

شکست و نابودی بخش بزرگی از گروه ها ی تروریستی در منطقه اگرچه  با تلاش نیروهای مسلح و ملت مبارز عراق و سوریه و حمایت همه جانبه ایران و روسیه در یک همکاری منسجم حاصل شد ، اما هنوز تا نابودی ریشه های نا امنی در منطقه  فاصله است.

نابودی کامل تروریسم  نیازمند شناخت تمامی عناصر  موثردر این زمینه  است.ایران با درک درست  از شرایط حساس کنونی ، تمرکز خود را بر مهم ترین چالش امنیتی منطقه ، یعنی تروریسم معطوف کرده است . این رویکرد  نتایج و دستاوردهای مثبتی برای امنیت بین الملل و منطقه به همراه داشته باشد. همین موضوع ، مثلث شوم امریکا ؛اسراییل وعربستان را  نگران کرده است.  زیرا آنان به خوبی درک می کنند که در صورت نابودی تروریسم و ایجاد وحدت و پیوستگی در جهان اسلام، نظام های سیاسی و امنیتی  تحمیل شده از سوی امریکا  بر منطقه  در ساختار جدید  جایگاهی نخواهد داشت . اظهارات نتایناهو در واقع مصداق رفتار گرگ زخم خورده ای است که به هرسو می دود تا راهی برای بقای خود بیابد .  لذا به ظن بسیار قوی باید انتظار داشت که این شکست آغاز یک دوره جدید از خصومت ها و تنش های منطقه ای برای پر کردن خلاءهای کنونی  شود.

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران درسخنانی در هفتمین اجلاس بین المللی امنیتی مسکوکه ماه آوریل گذشته برگزار  شد ؛گفت :

"پیگیری سیاست قدرت و انحصار طلبی و رویکرد منفعت طلبانه به امنیت بین الملل، زمین حاصلخیزی را برای ایجاد و رشد تروریسم فراهم نموده است."

البته عوامل متعددی را می توان در تشدید این فضا سازی ها  دخیل دانست . بازی ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا و مدیریت داعش به جای مقابله با آن، حمایت ازجنایات اسراییل در غزه  و انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی  و به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم یمن در حملات  تجاوزکارانه عربستان از عواملی هستند که امنیت منطقه را با تهدید های فراگیر روبه رو ساخته است.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است که مقابله موثر با  تهدیدهای  مشترک و ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه، نیازمند اتخاذ سیاست دفاعی همکاری جویانه و پیگیری نظم امنیتی آسیایی مبتنی بر پیوندهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی درون منطقه ای است.