آمادگی حامد کرزی برای کمک به دولت افغانستان برای برقراری صلح
(last modified Tue, 19 Jun 2018 06:02:30 GMT )
جوزا 29, 1397 10:32 Asia/Kabul
  • آمادگی حامد کرزی برای کمک به دولت افغانستان برای برقراری صلح

حامد کرزی رییس جمهوری سابق افغانستان از آمادگی خود برای کمک به دولت این کشور برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان خبر داد.

محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان دراقدامی کم سابقه به دیدن حامد کرزی رییس جمهوری سابق این کشوررفت وبا وی درباره اعلام آتش بس دولت افغانستان با گروه طالبان،ادامه روند مذاکرات صلح با این گروه و وخامت اوضاع امنیتی گفت وگو کرد.

رییس جمهوری افغانستان دراین دیدارهمکاری کرزی برای کمک به دولت کابل برای تامین امنیت دراین کشوررا  خواستار شد.

کرزی نیز این دیدار با حمایت از طرح آتش‌بس دولت افغانستان با گروه طالبان گفت:حاضر است  به دولت افغانستان برای تامین امنیت،تداوم آتش بس وصلح با گروه طالبان و پایان جنگ در این کشور کمک کند.

کرزی،برقراری آتش‌بس را تنها راه رسیدن به صلح در افغانستان دانست وافزود،مردم وظیفه دارند تا از روند صلح واقدام اخیراشرف غنی برای برقراری آتش‌بس حمایت کنند تا زمینه گفت‌وگوهای صلح فراهم شود.

دیداراشرف غنی با کرزی که اقدامی کم سابقه درعرف سیاسی محسوب می شود،می تواند از جهات مختلفی دارای اهمیت باشد.

اشرف غنی در شرایطی به دیدار رئیس جمهوری سابق افغانستان رفت تا درباره روند صلح با وی گفتگو کند که برنامه های دولت کابل در روند آشتی ملی چندان موفقیت آمیز نبوده است.

اگرچه امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی افغانستان به ریاست  گلبدین حکمتیار و توقف جنگ از سوی این گروه در دوره اشرف غنی انجام شد  و این مسئله دستاوردی برای صلح و ثبات بشمار می رود،اما تا زمانی که گروه طالبان به روند آشتی ملی ملحق نشود،جنگ در این کشورفروکش نخواهد کرد

«لیاقت علی امینی» کارشناس سیاسی در افغانستان می گوید: توافقنامه صلح با حزب اسلامی برای حکومت وحدت ملی افغانستان یک دستاورد به شمار می رود. 

به بن بست رسیدن راههای مختلف دولت افغانستان برای تشویق طالبان به ورود به مذاکرات صلح به خصوص به نتیجه نرسیدن تلاش های شورای عالی صلح ،موجب شده تا انتقادها از اشرف غنی در خصوص ناکامی در تحقق صلح در این کشور به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

درچنین شرایطی است که اشرف غنی به دیدار حامد کرزی رفت تا بتواند از تجارب وی دردو دوره ریاست جمهوری افغانستان برای یافتن راهکاری موثر در ترغیب طالبان به گفتگوهای صلح استفاده کند.

ضمن آنکه کرزی در بین برخی گروه های پشتون وبزرگان آنان در افغانستان نفوذ قابل توجهی دارد واین مسئله می تواند به روند آشتی ملی کمک کند.

 با توجه به تاکید همیشگی طالبان برلزوم خروج نظامیان خارجی از افغانستان به عنوان پیش زمینه مذاکرات صلح، اشرف غنی امیدوار است بتواند از طریق رایزنی با بزرگان قوم پشتون در این کشور از نفوذ آنان بر برخی اعضای ارشد طالبان برای منعطف کردن این گروه در قبال چنین پیش شرطی بهره ببرد.  

البته این دیدگاه درافغانستان وجود دارد که باید برای ترغیب طالبان به صلح بدون تحقق پیش شرط  آنان،باید به این گروه امتیازاتی ارائه بشود که چنین طرحی با مخالفت های جدی روبرو است.   

«نورآقا روئین» کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان می گوید:"حکومت افغانستان و شورای عالی صلح این کشور بدون درنظر داشتن ظلم های صورت گرفته به مردم این کشور از سوی طالبان و سایر مخالفان مسلح نباید به آنان امتیاز بدهند."

به نظر میرسد،برقراری صلح در افغانستان به دلیل ابعاد و زوایای پیچیده آن به تدوین راهبردی نیاز دارد که جنبه های مختلف تحقق صلح و ثبات در آن مورد توجه گیرد.

             

کلیدواژه