نگرانی سازمان ملل از فاجعه انسانی در الحدیده یمن
(last modified 1397-03-29T07:29:30+00:00 )
جوزا 29, 1397 11:59 Asia/Kabul
  •  نگرانی سازمان ملل از فاجعه انسانی در الحدیده یمن

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد از آوارگی بیش از 26 هزار نفر از ساکنان الحدیده در غرب یمن، پس از تهاجم ائتلاف سعودی به این منطقه خبر داد.

«استفان دوجاریک»  با اشاره به اینکه بیش از 26 هزار نفر در نتیجه حملات عربستان و امارات متحده عربی به منطقه الحدیده از محله های خود فرار کرده و آواره شده‌اند، گفت: به خاطر تداوم درگیری ها انتظار می‌رود تعداد آوارگان افزایش یابد.

عربستان‌‌ با حمایت امارات، آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از متحدانش از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است. این جنگ‌ افروزی تاکنون به کشته شدن بیش از چهارده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

از سوی دیگر ائتلاف سعودی برای جبران ناکامی های خود ،از هفته گذشته (23 جوزا) با ادعای قاچاق اسلحه و مهمات به یمن از طریق بندر الحدیده، حملات خود را به این بندر تشدید کرده است. این بندر اصلی ترین مسیر ارسال کمک های بشردوستانه به یمن به شمای می آید . سعودی ها و متحدانشان در تلاش هستند با به دست آوردن کنترل الحدیده  و جلوگیری از ارسال کمک های بشر دوستانه از طریق این بندر به مردم جنگ زده یمن ، فشار ها را بر جنبش مقاومت مردمی این کشور افزایش دهند و راهی برای سلطه بر یمن بیابند .

حملات همه جانبه به بندر الحدیده درحالی آغاز شده و ادامه دارد که شرایط انسانی در یمن بحرانی است و کمبود شدید مواد غذایی و دارو، زندگی هزاران نفر از شهروندان یمنی را تهدید می کند. براساس گزارش های بین المللی ،  22 میلیون شهروند یمنی به کمک نیاز دارند وهشت میلیون نفر نیز در معرض خطر ناشی از گرسنگی و قحطی قرار گرفته اند .

«لیزا گراند»  هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن در این زمینه می گوید : حملات علیه الحدیده می تواند به قیمت جان 250 هزار نفر تمام شود.

تشدید حملات در الحدیده در حالی است که آمریکا و بریتانیا از حامیان مهم عربستان و امارات در جنگ  با یمن هستند.

«برنی سندرز»  سناتور ایالت «ورمونت» آمریکا با بیان اینکه همکاری آمریکا با رژیم سعودی به ادامه و تشدید بحران انسانی در یمن کمک کرده است، تاکید کرد:دولت آمریکا باید به مشارکت غیرقانونی و بدون مجوز خود در جنگ یمن پایان دهد.

این در حالی است که رژیم سعودی و متحدانش تاکنون به دلیل مقاومت مردم یمن نتوانسته‌ اند به اهداف خود در این کشور دست یابند. به همین دلیل رژیم سعودی و متحدانش عملیات نظامی خود را علیه تنها راه دسترسی یمنی ها به خارج شدت بخشیده اند تا از طریق گرسنگی دادن مردم ، ناکامی های خود را جبران کنند . در این میان ، انتظار می رود مجامع بین المللی نظیر سازمان ملل متحد اقداماتی فراتر از صدور بیانیه ها در جهت جلوگیری از ادامه بزرگترین فاجعه انسانی در جهان بردارند . 

 

کلیدواژه