جوزا 30, 1397 17:01 Asia/Kabul
  •  نگرانی قرقیزستان ازتقویت تروریست ها درافغانستان 

"دمیرساگینبایف" رییس شورای امنیت قرقیزستان فعالیت گروه های تروریستی از جمله داعش در خاورمیانه و افغانستان را تهدیدی جدی برای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا دانست .

"دمیرساگینبایف" که در نشست انجمن ضد تروریستی کشورهای اتحادیه اقتصادی اورآسیا در بییشکک سخن می گفت ، همچنین افزود : بر اساس اطلاعات نهادهای امنیتی قرقیزستان ، تروریسم بین المللی برنامه‌های جدی برای گسترش بی‌ثباتی درکشورهای مستقل مشترک‌ المنافع (جامعه همسود) دارد .

رئیس شورای امنیت ملی قرقیزستان جزئیات بیشتری از تروریسم بین المللی را افشا نکرد ، اما تردیدی نیست که ، منظور وی از تروریسم بین المللی گسترش نفوذ داعش در افغانستان و آسیای مرکزی است . این موضوع طی دوسال گذشته همواره اذهان سیاستمداران روس ، چین ، جمهوری های آسیای مرکزی و کشورهای مستقل منطقه را به خود مشغول کرده است . در این زمینه ، "امید اسدالله یف" (Omid Asadollah Yef ) یک کارشناس سیاسی تبعه ازبکستان ، اعلام کرد :

"شمال افغانستان به خاطر نزدیکی به مسیرهای قاچاق مواد مخدر از طریق آسیای مرکزی و همچنین جمعیت فراوان ازبک و تاجیک - که در نزدیکی مرز ازبکستان و افغانستان زندگی می کنند - مکان بسیار مناسبی برای افراط گرایان محسوب می شود".

به منظور جلوگیری از نفوذ گروه های تروریستی بویژه داعش به منطقه ، طی چند سال گذشته چین و روسیه با تامین هزینه های چندین برج مجهز دیدبانی در مرزهای جمهوری های آسیای مرکزی ، تلاش کرده اند تا مانع نفوذ این گروه ها به منطقه شوند . در آخرین مورد نیز، هفته گذشته میلادی دبیران شورای امنیت پیمان امنیت جمعی با ابراز نگرانی از انتقال داعش به افغانستان و ایجاد پایگاهی برای این دسته از تروریست‌ها در شمال این کشور ، متعهد شدند مرز مشترک تاجیکستان و افغانستان را هرچه بیشتر تقویت کنند . در همین ارتباط ، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با وزرای امور خارجه کشور های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی ، اعلام کرد :

"اعضای این سازمان نسبت به وضعیت افغانستان و تلاش گروه های تروریستی برای ایجاد پایگاهی در شمال افغانستان ابراز نگرانی کرده اند".
واقعیت آن است که ، ماموریت ناتو در افغانستان شفاف نیست . چندین بار مقام های ولایت‌های مختلف افغانستان گزارش دادند که ، بالگردهای ناشناس تروریست‌ها را به مناطق مختلف افغانستان منتقل می‌کنند . با وجود نگرانی های کشورهای عضو جامعه مستقل مشترک المنافع از افزایش نفوذ داعش در افغانستان ، آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو، چنین اطلاعاتی را اغراق آمیز خوانده و ادعا می کنند که ،

"تعداد شاخه افغانستانی گروه تروریستی داعش همچنان ناچیز است و بعد از عملیات نظامی علیه این گروه در سوریه و عراق حتی کاهش هم یافته است".

این در حالی است که ، بازماندگان گروه تروریستی داعش به منظور بازسازی توان نظامی و نیروی انسانی خود ، در پی مکان مناسبی هستند که ظاهرا" مناطق شمال افغانستان - که با جمهوری های آسیای مرکزی هم مرز است - برای تحقق این خواسته در کوتاه مدت ، بهترین مکان ارزیابی شده است .