سرطان 05, 1397 10:14 Asia/Kabul
  • تاکید دولت افغانستان بر مبارزه جدی با تولید مواد مخدر

رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان بر مبارزه جدی با تولید مواد مخدر در این کشور تاکید کرد.

عبدالله عبدالله در نشستی به مناسبت هفته «بسیج ملی علیه مواد مخدر» در حضور نمایندگان سازمان ملل متحد، سفیران برخی کشورهای منطقه در کابل از همسایگان، کشورهای منطقه و جامعه جهانی خواست با افزایش همکاری ها ،کمک هایشان را برای مبارزه با مواد مخدر به افغانستان تداوم بخشند.

وی در حالی بر همکاری جهانی برای مقابله با مواد مخدر درافغانستان تاکید دارد که آمارهای تولید و قاچاق آن دراین کشور به شدت نگران کننده است.

براساس امارهای منتشر شده نود درصد تریاک و هشتاد درصد هروئین جهان درافغانستان تولید می شود و درامد حاصل ازتولید تریاک بالغ بر یک و نیم میلیارد دلار براورد می شود که مهمترین منبع تامین مالی گروه های تروریستی و خشونت طلب در افغانستان است.

به گونه ای که گفته می شود تجارت موادمخدر در این کشور بالغ بر هفتاد درصد از نیازهای مالی طالبان را براورده می کند.با افزایش تعداد گروههای تروریستی در افغانستان سطح زیر کشت خشخاش در این کشور نیز هر سال افزایش می یابد که به حدود 350 هزار هکتار رسیده است . 

"بازمحمد احمدی" معاون سابق وزارت مبارزه با مواد مخدرافغانستان

30 درصد جنگ افغانستان ، بر سر تریاک است. مافیای مواد مخدر حامیان تروریسم و طالبان در تشدید جنگ سهم دارند.انها از طریق مختلف مانند وادار کردن کشاورزان به کشت خشخاش و ایجاد کارگاه های تولید مواد مخدر صنعتی موجب افزایش تولید مواد مخدر و درامدهای خود می شوند "

افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان باعث آلوده شدن بخش زیادی از جوانان بخصوص زنان در این کشور شده است .براساس امارهای اعلام شده از سوی مقامات دولت افغانستان بیش ازسه میلیون نفر ازمردم این کشور معتاد به مواد مخدرهستند که این روند رو به افزایش است.

این درحالی است که در گذشته افغانستان فاقد معتاد بود.رسیدگی به امور درمانی و بازپروری معتادان در افغانستان هزینه بسیار سنگینی را بر دولت کابل تحمیل می کند که ازعهده آن خارج است .

"محمد بشارت طاهر" کارشناس مسایل سیاسی در پاکستان

"باید تهدید‌های امنیتی و اجتماعی تجارت مواد مخدر جدی تلقی و جلوی فروش آن در جهان گرفته شود  .زیرا تا زمانی که بازار برای مواد مخدر وجود دارد برخورد دولت افغانستان نمی تواند کارساز باشد "

در هر حال ،ادامه تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان امنیت کشورهای منطقه را نیز به لحظ امنیتی و اجتماعی به شدت به مخاطره انداخته است .علاوه بر همکاری های منطقه ای و جهانی برای مقابله با سوداگران آن، برقراری صلح و امنیت در افغانستان نیز باعث می شود تا کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در این کشورکاهش یابد .

تردیدی نیست افزایش معتادان در افغانستان دسیسه محافل غربی و اشغالگران دراین کشور است تا نسل اینده افغانستان را نابود وادامه سلطه خود براین کشور را هموار کنند.

بی تفاوتی آمریکا و ناتو در برابر افزایش تولید مواد مخدردرافغانستان نیز نشان می دهد که انان با ادامه تامین مالی گروههای تروریستی و خشونت طلب مخالفتی ندارند.

 

کلیدواژه