سرطان 10, 1397 11:20 Asia/Kabul
  •  حمایت روسیه از ادامه نقش سازنده ایران در سوریه

"میخائیل بوگدانف" معاون وزیر خارجه و نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه نقش ایران در سوریه را سازنده خواند . وی تصریح کرد، ایرانی ها به سوریه در مبارزه با تروریست ها کمک می کنند.

بحران در سوریه از سال 2011 با نا آرامی های تحت حمایت غرب و متحدان عرب  آغاز شد  و به تدریج گروههای تروریستی برای تغییر معادلات منطقه به نفع اسرائیل وارد درگیری های گسترده با ارتش سوریه در نقاط مختلف این کشور شدند. به دنبال آن دولت سوریه از ایران خواست به دمشق در مبارزه با تروریست ها کمک کند. بدین ترتیب ایران از سال 2011 و با درخواست دولت قانونی سوریه به منظور مبارزه با گروههای تروریستی، حضور مستشاری در سوریه داشته و نقشی مهم در پیروزی های ارتش سوریه در نبرد علیه تروریست ها در نقاط مختلف این کشور ایفا کرده است.

"جیم دابلیو دین" Jim W. Dean یک کارشناس امور نظامی آمریکایی با حیاتی خواندن نقش ایران و حزب الله لبنان در ناکامی گروه ‏های تروریستی گفت: این هماهنگی با ارتش سوریه نشان داد چگونه می توان با تروریسم هدایت شده ازسوی غرب برخورد کرد.

غربی ها به خصوص آمریکایی ها که از زمان شروع ناآرامی ها در سوریه، هدف خود را فروپاشی دولت سوریه اعلام کرده ودر این راستا ائتلاف غربی-عربی به حمایت از گروههای تروریستی پرداخته اند، همواره لبه تیز حملات تبلیغاتی خود را متوجه ایران کرده و در عین حال بارها بر لزوم خروج نیروهای مستشاری ایرانی از سوریه تاکید کرده اند. با این حال چنین درخواست هایی همواره با مخالفت شدید دولت سوریه و شخص بشار اسد، رئیس جمهوری این کشورمواجه شده است.

‏" فیصل مقداد" Faisal Mekdad معاون وزیر خارجه سوریه گفته است که حضور نیروهای ایرانی و حزب‌ الله لبنان به درخواست دولت ما برای مبارزه با تروریسم انجام گرفته است .

درعین حال روسیه نیزاز سپتامبر 2015 حضور پر رنگی در سوریه در راستای حمایت از دولت سوریه و  مبارزه با تروریسم داشته و به ویژه حملات هوایی روسها علیه مواضع تروریست ها تلفات و خسارات زیادی به آنها وارد کرده است. غربی ها و نیز اسرائیل تلاش زیاد کرده اند تا با جنگ روانی و نیز رایزنی های سیاسی به نحوی موضع روسیه در باره حضور ایران در سوریه را تحت تاثیر قرار داده و به نحوی مسکو را با درخواست های خود همسو کنند. با این حال موضع گیری بوگدانف نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه  در این باره به منزله خط بطلانی بر خط تبلیغاتی غرب در باره لزوم خروج ایران از سوریه محسوب می شود. قبلا ادعاهایی در باره درخواست روسیه برای خروج همه نیروهای خارجی از سوریه مطرح شده بود و به ویژه غربی ها تلاش کردند که خواسته مسکو را متوجه نیروهای مستشاری ایرانی و جنبش حزب الله لبنان کنند .

فیصل مقداد در این زمینه می گوید: من بر این باورم که منظور روسیه نیروهایی که به طور قانونی و به درخواست دولت قانونی سوریه وارد شدند، نیست، زیرا این موضوع فقط به دولت سوریه مربوط می‌شود و این موضع روسیه خطاب به نیروهایی است که هیچ درخواستی از سوی سوریه دریافت نکردند.

با توجه به این سخنان، موضع گیری اخیر بوگدانف در واقع به منزله تایید موضع معاون وزیر خارجه سوریه در باره لزوم ادامه کمک ایران به سوریه در مبارزه با تروریست ها به شمار می آید./

 

کلیدواژه