سرطان 13, 1397 08:04 Asia/Kabul
  • شرط افغانستان برای تردد خودروهای تجاری پاکستان

محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان تردد خورورهای تجاری پاکستان در افغانستان را به فراهم کردن زمینه احداث راه آهن این کشور به هند،مشروط کرد.

محمد اشرف غنی در دیدار با اعضای شورای ولایتی ننگرهار در شرق افغانستان اعلام کرد ، کابل در صورتی به کامیون‌های تجاری پاکستان اجازه تردد در افغانستان  را می‌دهد که  اسلام‌آباد شرایط برای احداث  راه‌آهن این کشور به هند را فراهم کند .

افغانستان پیش از این نیز در واکنش به توقف کامیون های این کشور در بندر کراچی پاکستان ،تردد خودروهای تجاری این کشور در افغانستان را متوقف  کرد .

 پیشترهم معاون رییس کمیسیون برنامه‌ریزی وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده بود اسلام‌آباد به هند اجازه استفاده از خاک پاکستان برای انتقال کالا به افغانستان را نخواهند داد.

شرط رئیس جمهوری افغانستان برای تردد کامیون های تجاری پاکستان در خاک آن کشور،نشان می دهد که مقامات کابل درصددند ازابزارهای در اختیار خود برای تحت فشار قرار دادن اسلام آباد استفاده کنند.

مشروط شدن تردد کامیون های پاکستانی حامل کالا در خاک افغانستان به مهیا شدن زمینه احداث خط آهن به مقصد هند که باید از خاک پاکستان عبور کند،این پیام را برای مقامات اسلام آباد دارد که وابستگی اقتصادها در جهان کنونی امر اجتناب ناپذیر است و دولتها بجای رد یا تضعیف همکاری متقابل باید در همگرایی های بیشتربکوشند.

کابل بزرگترین شریک تجاری اسلام آباد محسوب می شود و یکی از مقاصد عمده کالاهای پاکستانی،افغانستان است .

چنانچه رئیس جمهوری افغانستان درصدد اجرای شرایط جدید همکاری تجاری با اسلام آباد باشد،پاکستان مجبور است برای حفظ سهم بازار خود شرط مورد نظر اشرف غنی را بپذیرد زیرا در غیر این صورت،امکان تردد کامیون های پاکستان که کالاها و محصولات ساخت این کشور را به افغانستان منتقل می کنند امکان تردد نخواهند داشت.

البته منظور رئیس جمهوری افغانستان از توقف تردد کامیون های تجاری پاکستان در خاک آن کشور در صورت عدم همکاری اسلام آباد برای عبور راه آهن  افغانستان به مقصد هند،جلوگیری از ورود کالا ها و محصولات پاکستان به افغانستان است.

این دیدگاه وجود دارد که درسناریو توقف ورود کالاها و محصولات پاکستانی به افغانستان،زیان اقتصادی اسلام آباد بیش از کابل است زیرا امکان جایگزینی برای افغانستان بسیار آسانتراست و بسیاری از کشورها درصدد تصاحب سهم بازار پاکستان در افغانستان هستند.

شرط اشرف غنی برای پاکستان در خصوص فراهم کردن زمینه احداث خط آهن به مقصد هند که باید از خاک پاکستان عبور کند،ازجمله راهبردهای دولت کابل برای توسعه ارتباطات است.

سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفته است،پاکستان مانع تجارت مستقیم افغانستان با هند می شود وبعضا کامیون های تجاری افغانستان در پیشاورپاکستان متوقف شده  و تجار افغانی مجبور اند برای انتقال کالاهایشان به هند با شرکت های پاکستانی وارد معامله شوند. 

راه آهن از جمله ابزارهای توسعه ای است که دولت افغانستان آنرا راهی برای خروج از انزوای جغرافیایی می داند.

افغانستان به لحاظ جغرافیایی، محصور در خشکی است و به دریای آزاد راه ندارد، به همین دلیل در سالهای اخیر تلاش کرده راه های متنوع و جایگزین برای تسهیل در تجارت خارجی خود پیدا کند.

درچارچوب چنین سیاستی دولت کابل درصدد است وابستگی خود را به مرزهای زمینی و دریایی پاکستان برای ورود و خروج کالا کاهش دهد.

در این شرایط توسعه حمل نقل ریلی با کشورهای منطقه به خصوص همسایگان در دستور کار دولت کابل قرار گرفته است که بهره برداری از راه آهن ترکمنستان به افغانستان در همین راستا است.