سرطان 13, 1397 16:06 Asia/Kabul
  • پیام های معنا دار سخنان رییس جمهور از قلب اروپا  

«حسن روحانی»، رئیس جمهور اسلامی ایران سه شنبه شب در جمع ایرانیان مقیم اتریش در وین با تاکید براینکه ملت ایران هیچگاه در برابر زور و تحقیر تسلیم نمی شود خاطرنشان کرد در طول تاریخ هر تجاوزی به حقوق ملت ایران محکوم به شکست بوده است.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پیش از سفر به وین ؛در "برن" نیز در سخنانی صریح و معنا دار در همایش اقتصادی ایران و سوییس گفت : «پیام ما از برگزاری این اجلاس این است که در دنیای امروز یکجانبه‌گرایی در هیچ‌کدام از بخش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، علمی و زیست محیطی یا دیگر بخش‌ها راهگشا نیست

روحانی تصریح کرد، آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند می‌خواهند پل‌های ارتباطی ایران با جهان را قطع کنند، اما هرگز نخواهند توانست به این هدف برسند، آنها قدرت مطلقه عالم نیستند.

این واقعیتی است که دنیا در آستانه اجرایی شدن تهدیدات آمریکا برای تحریم ایران باید از ان و همه پیامدهای احتمالی اش آگاه شود . رییس جمهوری ایران اکنون  در اروپا و در دیدار با مقامات سوئیس و اتریش  پیام معناداری را در پاسخ به تهدید های  ترامپ ارسال کرده است.

روحانی عصر دوشنبه در جمع ایرانیان سوئیس  در واکنش به تهدیدات ترامپ در خصوص قطع کامل صادرات نفت ایران گفت: "یکی از آمریکایی ها گفته بود که می خواهیم نگذاریم اصلا ایران نفت صادر کند قاعدتا او معنی این حرف را خیلی نمی تواند تحلیل کند."

روحانی  تاکید کرد که معنی حرف وی در خصوص قطع صادرات نفت ایران یعنی این که نفت کل منطقه صادر نخواهد شد. روحانی تاکید کرد که "مگر امکان پذیر است نفت ایران صادر نشود ولی نفت منطقه صادر شود؟ معنی این حرف را اگر بفهمد روشن است که چه می گوید اما قاعدتا نمی فهمد و می گوید من نمی گذارم ایران یک قطره نفت صادر کند. اگر شما توانستید این کار را بکنید و نتیجه اش را ببینید که چه هست."

تهدید مقامات آمریکایی علیه ایران و گزافه گویی های آنها در زمینه قطع کامل صادرات نفت ایران درحالی است که شاهراه انرژی تنگه هرمز با موقعیت استراتژیک اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی یکی از مهمترین آبراهها و معابر انرژی جهانی محسوب می شود که تهدید آن می تواند جهان را با مخاطره روبرو کند امری که بی شک اگر افراد عاقلی در کابینه آمریکا پیدا شوند، هرگز به ترامپ توصیه نخواهند کرد که به این سمت و سو حرکت کند.

خبرگزاری رویترز سخنان روحانی در سوئیس را این گونه بازتاب داد که فشار واشنگتن برای متوقف کردن جریان نفت ایران، ممکن است بر صادرات نفت منطقه خلیج فارس تاثیر منفی بگذارد.

نوذر شفیعی، کارشناس مسائل بین‌الملل و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در رابطه با پیام هشدارآمیز روحانی در سوئیس مبنی بر اینکه «امکان ندارد نفت منطقه صادر شود و نفت ایران صادر نشود»، می گوید :

سیاست خارجی عرصه مبادله پیام‌ها است و ایران نیز در حال رونمایی از ابزارهای قدرتی است که در اختیار دارد. همچنانکه وزیر کشور نیز گفته است که اگر ۲۴ ساعت چشمانش را روی هم بگذارد بیش از یک میلیون پناهنده از مرزهای غربی به اروپا می‌روند. این مسائل بیانگر آن است که با تحریم ایران، اقتصاد و امنیت جهان لطمه می‌بیند. شفیعی تاکید کرد که در مقطع فعلی برخورد تحریمی با کشوری مانند ایران جواب نمی‌دهد، زیرا ایران ابزارهای مختلفی دارد که می‌تواند مقابله به مثل کند."

آلن برسه رییس جمهوری سوییس روز سه‌شنبه در همایش اقتصادی که با حضور روسای جمهوری ایران و سوئیس و فعالان تجاری دو کشور در برن برگزار شد گفت :تمدن ایران و سطح بالای فرهنگ ایرانیان مهم‌ترین تضمین برای روابط خوب دو کشور در همه زمینه‌ها است.

گذشته نشان می دهد که هرگاه با ملت ایران با زبان تحریم و تهدید سخن گفته شود ،عزم ایران برای ایستادن مقابل زور بیشتر و قوی تر می شود .