طرح اتهام های تکراری و نادرست علیه ایران در رسانه های باکو    
(last modified 1397-04-16T09:49:10+00:00 )
سرطان 16, 1397 14:19 Asia/Kabul
  • طرح اتهام های تکراری و نادرست علیه ایران در رسانه های باکو    

به رغم تلاش های دولت های تهران و باکو برای افزایش روابط سیاسی و همکاری های اقتصادی و فرهنگی ، جوسازی های برخی از رسانه های جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد .

در جدیدترین جوسازی رسانه ای ، خبرگزاری دولتی جمهوری آذربایجان - آذرتاج - به نقل از بیانیه مشترک وزارت کشور، سرویس امنیت دولتی و دادستانی جمهوری آذربایجان ، اعلام کرد : حمله مسلحانه اخیر به "المار ولی اف" فرماندار شهر گنجه را اقدامی تروریستی، هدفمند و ازپیش طراحی شده دانستند . در خبر منتشر شده در خبرگزاری دولتی جمهوری آذربایجان - آذرتاج - ادعا شده است که ، "یونس  صفراف" تبعه فدراسیون روسیه بوده و در سال 2016 میلادی به ایران سفر کرده است . 

مانند دفعات گذشته ، رسانه های باکو و همچنین نهادهای وابسته به دولت الهام علی اف بدون انتشار سندی معتبر به طرح اتهام علیه ایران اقدام کرده اند . در حالی که ، صرف سفر کردن به کشور همسایه و حتی تحصیل در آن کشور به معنای مشارکت در طرح ترور قلمداد نمی شود ، بدیهی است که ، این اتهام های بی اساس و فاقد منطق را به گونه ای می توان فرافکنی بحران های داخلی و فرار از برخی مشکلات جاری قلمداد کرد . در واقع ، در جمهوری آذربایجان پیشتر نیز از عامل دین برای پیشبرد اهداف سیاسی سوءاستفاده هایی شده است . در این ارتباط ، "حاج ایلقار ابراهیم اوغلو"، رهبر "جمعیت دینی جمعه" جمهوری آذربایجان انتساب ترور فرماندار شهر گنجه به عامل مذهب را نادرست و برای جمهوری آذربایجان زیانبار دانست. وی در گفتگوی زنده تصویری با روزنامه ینی مساوات - که همزمان ازطریق صفحه فیسبوک این روزنامه پخش می شد - تصریح کرد :

"رفتارها و رویکرد و مواضع ظالمانه المار ولی اف ، فرماندار گنجه علیه تمامی گنجه ای ها از جمله روشنفکران ، کارگران ، دینداران و غیردینداران بوده است و ممکن بود که هر فرد گنجه ای صرفنظر از دیندار بودن یا نبودنش ، در شرایطی که ظلم و بی عدالتی در گنجه به "نقطه جوش" خود رسیده است ، حرکتی در مقابل این فرماندار انجام دهد".
فرافکنی طرح ترور فرماندار معلوم الحال و بدنام شهر گنجه در حالی است که ، سران  ایران و جمهوری آذربایجان طی دو سال گذشته به منظور اجرای چندین طرح بزرگ منطقه ای و بین المللی ، همکاری های سودمندی داشته اند . از جمله می توان به طرح اتصال خط آهن قزوین - رشت - آستارا - که حلقه نهایی اتصال مسیر بین المللی راه آهن شمال - جنوب است و احداث راه ارتباطی جاده ای شمال - جنوب که از جمله مهمترین طرح های بین المللی مشترک تهران ، باکو و مسکو محسوب می شود ، اشاره کرد. در عین حال ، مقام های ایران و جمهوری آذربایجان اخیرا" هفته فرهنگی دوکشور را در باکو و تهران برگزار و مقرر کرده اند که ، برخی از مقام های ایران با سفر به گنجه به عنوان دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان ، به مراسم ویژه هفته فرهنگی دوکشور رسمیت ببخشند . بدیهی است که ، این تلاش ها نشان دهنده اراده و خواست مقام های تهران و باکو به منظور تقویت هرچه بیشتر همکاری های اقتصادی و فرهنگی دو کشور همسایه و مسلمان صورت می گیرد . 

در مجموع ، به نظر می رسد که دشمنان گسترش روابط ایران و جمهوری آذربایجان به منظور تخریب هرچه بیشتر روابط دوجانبه ، همچنان تلاش می کنند و درصدد آن هستند که ، از یک ماجرای ساختگی برای تحقق این هدف بهره برداری کنند.