سرطان 17, 1397 09:17 Asia/Kabul
  • انتقاد کمیسیون حقوق بشر افغانستان از آمریکا

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از شکنجه زندانیان افغان توسط  نظامیان آمریکایی در زندان «گوانتانامو» انتقاد کرد.

«فخرالدین فایض» سرپرست کمیسیون حقوق بشر در ولایت قندهار افغانستان با بیان اینکه  شکنجه زندانیان مخالف قوانین بین‌المللی و حقوق بشری است از آمریکا خواست از شکنجه و رفتار نامناسب با زندانیان افغان خودداری کند.

«شاه ولی» یکی از زندانیان افغان آزاد شده از زندان «گوانتانامو» به تازگی اعلام کرد، ده‌ها نفر از زندانیان افغان دراین زندان بر اثر شکنجه نظامیان امریکائی  جان خود را از دست داده‌اند.

انتقاد کمیسیون حقوق بشر افغانستان ازنحوه رفتار نظامیان آمریکایی با زندانیان گوانتانامو که شماری از آنان را اتباع افغان تشکیل می دهند در حالی مطرح شده است که «باراک اوباما» رییس جمهوری پیشین آمریکا وعده داده بود زندان گوانتانامو را تعطیل می کند که البته به این وعده خود عمل نکرد.

 «دونالد ترامپ»رئیس جمهوری فعلی آمریکا هم با  تعطیلی زندان گوانتانامو مخالف است و آشکارا از افزایش شکنجه زندانیان گوانتانامو و دیگر زندان های تحت پوشش سازمان های اطلاعاتی آمریکا حمایت می کند.  

این بازداشتگاه  که در ژانویه سال 2002 در دوران ریاست جمهور «جورج دبلیو بوش» بازگشایی شد، قرار بود افرادی که مظنون به همکاری با القاعده و طالبان هستند در این بازداشتگاه نگهداری و بازجویی شوند.

شکایت سال گذشته یازده زندانی گوانتانامو از ترامپ باردیگرنشان داد که دراین زندان با بدترین شیوه ها با زندانیان برخورد می کنند. این زندانیان اعلام کردند حبس آنان در گوانتاناموغیرقانونی است زیرا تنها به خاطرمسلمان بودنشان دراین زندان هستند.

تداوم اقدامات غیرقانونی و ضدانسانی آمریکا در زندان گونتانامو درحالی است که دولت این کشور این زندانیان را بدون تشکیل پرونده ومحاکمه همچنان در این بازداشتگاه نگه داشته است.

نگهداری بدون محاکمه افراد در زندان گوانتانامو که به گفته این یازده زندانی جرم اصلی انان مسلمان بودنشان است، ابعاد تازه ای از اسلام ستیزی و مقابله با مسلمانان را به نمایش می گذارد.    

«ابراهیم هوپر» Ibrahim Hooperبنیانگذار شورای روابط آمریکایی - اسلامی (Council On American-Islamic Relations) آمریکا می گوید، با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در این کشور، ابعاد دشمنی با اسلام و مسلمانان در آمریکا گسترش یافته است.

زندان گوانتنامو که به دلیل جنایات های گسترده نظامیان آمریکایی یکی از خوفناکترین زندان جهان توصیف شده است، با درخواست های بسیاری برای تعطیلی مواجه است.

برغم درخواست برای بستن و تعطیلی این زندان، اما توسعه گوانتانامو و بهسازی آن با دستورترامپ در دستور کار جدی ارتش آمریکا قرار گرفته  و بودجه های قابل توجهی هم  به این مسئله اختصاص یافته است.

 مطابق فرمان اجرایی رئیس جمهوری آمریکا، ارتش این کشور می‌تواند بازداشتی‌های دیگری را به زندان گوانتانامو اضافه کند که چنین رویکردی از برنامه ترامپ برای توسعه این زندان و تداوم جنایات در آن حکایت دارد.

انتقاد کمیسیون حقوق بشرافغانستان ازاقدامات ضد انسانی نظامیان آمریکا دراعمال شکنجه گسترده علیه زندانیان گوانتامو درحالی است  که سازمان ملل تاکنون اقدام موثری برای تعطیلی این زندان انجام نداده است.

با وجود ادعاهای پوچ آمریکا در حمایت از حقوق بشر در عرصه بین المللی، اما این کشوراجازه بازدید  ودسترسی آزادانه نهادهای بین المللی و رسانه ها به افراد نگهداری شده در این زندان را نمی دهد و همچنان شکنجه و خشونت علیه زندانیان تداوم دارد.      

کلیدواژه