سرطان 17, 1397 18:08 Asia/Kabul
  • نابودی پایگاه اصلی داعش در ولایت ننگرهار

نیروهای ارتش افغانستان در عملیاتی پایگاه اصلی گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار را نابود کردند .

در عملیات نیروهای ارتش افغانستان ضد مواضع گروه تروریستی داعش در منطقه « گورگوری»در شهرستان  ده‌بالای ولایت ننگرهار علاوه بر نابودی پایگاه اصلی این گروه ، ۱۶۷ نفر از تروریستها نیز به هلاکت رساندند.اکثر کشته های داعش اتباع خارجی هستند .

دراین عملیات پنج تونل که گروه تروریستی داعش به عنوان مخفی‌گاه از آن استفاده می‌کرد و چند انبار اسلحه نابود شد.

منطقه گورگوری پایگاه اصلی برای گروه داعش بود که از این منطقه  کمک‌ های مالی و لجستیکی برای این گروه درمناطق مختلف افغانستان تامین می‌شد.

انهدام مقر اصلی گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار که گفته شده مرکز منطقه ای فعالیت های این گروه بوده نشانه ای از ظرفیت نیروهای مسلح  افغانستان در مهار افراط گرایی در این کشوراست.

گروه داعش که از حدود سه سال اخیرتاکنون فعالیت های خود را دربرخی مناطق افغانستان از جمله در شرق و مرکز این کشور گسترش داده است،پس از طالبان دومین گروه مسلح مخالف دولت کابل است که در شماری از حملات تروریستی به ویژه در شهر کابل نقش اصلی را داشته است.

درمارس 2017  داعش به بیمارستان نظامی سردار «داوودخان» در شهر کابل حمله کرد که بر اثر آن حدود پنجاه تن کشته شدند.

در فوریه همان سال هم «ابوبکر التاجیکی» یک عضو داعش کمربند انفجاری خود را هنگام خروج کارکنان دادگاه عالی افغانستان از محل کار خود در مرکز کابل منفجر کرد.

تشدید فعالیت های داعش در افغانستان در سال های اخیر این پرسش را ایجاد کرد که حمایت های خارجی از این گروه در افزایش اقدامات مرگبار این گروه در افغانستان موثر بوده است.

بر همین اساس در سال گذشته ظاهر قدیر نایب رئیس مجلس نمایندگان افغانستان به وجود برخی شواهد و مدارک درباره ارتباط برخی سفارتخانه ها در کابل با گروه داعش،اشاره کرد که از نظر کارشناسان چنین افشاگری می توانست از جعبه سیاه داعش در افغانستان رمز گشایی کند. 

این گمانه مطرح است که گسترش نفوذ داعش در افغانستان جز با حمایت های مالی و تدارکاتی برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای امکان پذیر نیست،زیرا اگر چه برخی عناصر جدا شده طالبان به داعش پیوسته اند، اما طالبان با هرگونه قدرت گرفتن داعش و تبدیل شدن به رقیب جدی برای آنان مقابله می کنند.

درگیری های مستمر داعش و طالبان در مناطق مختلف افغانستان حاکی از آنست که این دو گروه درصدد حذف یکدیگر هستند که این مسئله می تواند به دلیل تضعیف توان عملیاتی آنان در چارچوب منافع ملی این کشور مفهوم پیدا کند.

«وحید مژده» کارشناس سیاسی افغانستان می گوید:"اتحاد طالبان و گروه داعش غیر قابل تصور است، زیرا این دو گروه از نظر ایدئولوژی در تضاد هستند وطالبان، داعش را دست نشانده امریکا میدانند.

این دیدگاه وجود که با انهدام مقر اصلی داعش در ننگرهار، شرایط به لحاظ لجستیکی و روانی برای این گروه تروریستی دشوار خواهد شد.البته در مقابل پیروزی ارتش افغانستان در مقابله با داعش در مرکز منطقه ای فعالیت این گروه  در ننگرهار،ضمن تقویت خودباوری نیروهای مسلح این کشور می تواند مسیر آنان در مبارزه با تروریسم را هموار کند.

  

 

     

 

کلیدواژه