امریکا از گروه های افراطی به عنوان ابزار برای دستیابی به اهداف خود استفاده می کند
(last modified 1397-04-19T12:37:58+00:00 )
سرطان 19, 1397 17:07 Asia/Kabul

امریکا از گروه های افراطی مانند طالبان به عنوان ابزار برای دستیابی به اهداف خود استفاده می کند و اگر بخواهد می تواند آنان را به میز مذاکره با حکومت افغانستان بکشاند

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکا از گروه های افراطی مانند طالبان به عنوان ابزار برای دستیابی به اهداف خود استفاده می کند و اگر بخواهد می تواند آنان را به میز مذاکره با حکومت افغانستان بکشاند.

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر وزیر خارجه امریکا به کابل و اظهارات وی در رابطه با ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان عنوان کرد: اولین پیام این گفته آن است که جنگ در افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت زیرا اگر امریکایی ها اراده ای برای کشاندن طالبان به میز مذاکره داشتند دیگر نیازی به ادامه حضور آنان در افغانستان نبود.

وی افزود: اخیراً افغانستان در وضعیت ناگوارتری نسبت به گذشته قرار گرفته و تنش هایی که رنگ و بوی قومی دارد بیشتر شده و این مساله چنانکه مایه نگرانی مردم افغانستان است احتمالاً سبب نگرانی کشورهایی که با حکومت افغانستان همکاری دارند هم شده است و به نظر می رسد مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا هم به همین دلیل به افغانستان آمده و احتمالاً مشاوره ای به سران حکومت در این زمینه داده است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه امریکا مبنی بر اینکه طالبان نمی توانند از راه نظامی موفق شوند گفت: این حرف تازه ای نیست و تا حدی هم درست است زیرا موفقیت کامل طالبان از طریق نظامی در افغانستان امکان پذیر نیست همانگونه که برای حکومت افغانستان هم تا حدودی غیر ممکن شده که بتواند از طریق نظامی گروه های مخالف نظام را در این کشور از بین ببرد.

فصیحی با اشاره به تمایل امریکا به کشانده شدن طالبان به میز مذاکره در حالی که عده ای از صاحبنظران نسبت به نیت امریکا به دیده شک می نگرند و حوادث ناگوار در افغانستان را ناشی از سیاست های واشنگتن می دانند، گفت: امریکا عزم و اراده جدی در خصوص کشاندن طالبان به میز مذاکره ندارند.

وی تصریح کرد: بنا به گفته برخی از مردم ولایت غزنی در ایام عید فطر که آتش بس برقرار بود یکی از مقامات طالبان در جریان دید و بازدیدهای عید گفته که امریکا همانگونه که به دولت افغانستان کمک می کند به طالبان هم کمک می کند و بیشتر از طالبان به داعش کمک می کند.

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: به هر صورت این باور وجود دارد که امریکا با طالبان همکاری می کند، بخشی از طالبان در اختیار امریکایی هاست و عامل پیگیری سیاست های شوم آن ها می باشد، اکنون شرایط به گونه ای رقم خورده که بسیاری از طرفین قضیه به ابزار دست امریکا تبدیل شده اند و اگر امریکایی ها بخواهند طالبان را به میز مذاکره بکشانند برایشان بسیار ساده خواهد بود و فقط کافی است که کمک خود به آنان را قطع کند.

 

کلیدواژه