سرطان 21, 1397 14:28 Asia/Kabul
  • ترامپ و تفرقه افکنی در ناتو

نخستین روز از نشست سران ناتو در بروکسل در حالی به پایان رسید که این نشست شاهد حملات لفظی شدید و بی سابقه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه آلمان به عنوان مهمترین عضو ناتو بود. در واقع همان گونه که انتظار می رفت نشست ناتو به صحنه تسویه حساب بین ترامپ و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان تبدیل شد.

پس از آنکه ترامپ در دیدار خود با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در بروکسل اعلام کرد که آلمان "کاملا تحت کنترل" روسیه قراردارد، انتظار می‌رفت که صدراعظم آلمان واکنشی تند به این سخنان نشان دهد. به گفته ترامپ: «ما در ناتو داریم هزینه وحشتناک امنیت آلمان و فرانسه و بسیاری دیگر از کشورها را علیه تهدید احتمالی روسیه می‌دهیم، آن وقت متحدان ما مهم‌ترین قراردادهایشان را با روسیه می‌بندند. آلمان تا هفتاد درصد از مصرف انرژی خود را به روسیه وابسته است.»

اظهارات ترامپ کنایه ای آشکار به اروپای غربی به ویژه آلمان بود که به رغم تدابیر ناتو برای مقابله با تهدیدات ادعایی از جانب روسیه، اما هم چنان روابط گرم خود با مسکو به خصوص در حوزه انرژی را حفظ کرده و در این راستا در صدد مشارکت در احداث خط لوله گازی نورد استریم -2 برای انتقال گاز روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان است. صدراعظم آلمان در واکنش به اظهارات ترامپ گفت، آلمان در سیاست‌های خود دنباله رو دونالد ترامپ و کاخ سفید نخواهد بود.آنگلا مرکل گفت: «آلمان در انتخاب سیاست‌هایش مستقل عمل می‌کند.»

البته دیگر مقامات ارشد آلمان نیز واکنش های تندی علیه اظهارات ترامپ نشان دادند."هایکو ماس" وزیر خارجه آلمان در واکنش به اظهارات ترامپ تصریح کرد: برلین گروگان روسیه و آمریکا نیست بلکه ضامن جهان آزاد است.اما مساله مهم دیگری که به اختلاف مزمن بین واشنگتن و برلین تبدیل شده مساله هزینه های نظامی کشورهای اروپایی عضو ناتو است. درسال ۲۰۱۴ اعضای ناتو، توافق کردند تا سال ۲۰۲۴ سالانه دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بودجه این سازمان اختصاص دهند. ترامپ مدعی است که فقط 8 کشور ناتو این معیار را رعایت می کنند .درعین حال ترامپ که پیش از نشست کنونی ناتو از کشورهای عضو خواسته بود تا چهار درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه نظامی کنند، پس از این نشست در حساب توئیتری خود نیز از تصمیم نهایی برای ادامه تخصیص دو درصد از تولید ناخالص داخلی به امور نظامی تا سال 2024 ابراز ناخشنودی کرد. ترامپ با اشاره به هزینه آلمان برای خط لوله انتقال گاز از روسیه گفت که کشورهای عضو باید سهم هزینه نظامی خود را همین حالا و نه تا سال 2025 پرداخت کنند. این موضع ترامپ با انتقاد شدید آلمان مواجه شده است.

مرکل در انتقاد از ادعای ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا بودجه ناتو را می‌پردازد گفت: «آلمان هم کار زیادی برای ناتو می‌کند. آلمان دومین تامین کننده بزرگ نیرو است و بزرگ‌ترین بخش از قابلیت ارتش ما در اختیار ناتو قرار دارد و تا به امروز ما مشارکت گسترده‌ای در رابطه با افغانستان داشتیم. در این راستا ما همچنین از منافع ایالات متحده دفاع کردیم.»

این موضع مرکل با حمایت دونالد توسک رئیس شورای اروپا مواجه شده که در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرد که به هیچ وجه اروپا در بودجه دفاعی ناتو کم اثر نبوده است و کشورهای اروپایی مبلغی بیشتر از بودجه نظامی کشور بزرگی مانند چین، در بودجه ناتو در سال های اخیر مشارکت داشته اند.

کلیدواژه