سرطان 24, 1397 10:34 Asia/Kabul
  • تکرار ادعاهای موهوم مقام های عربستان علیه ایران

«عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان در ادامه رویکرد های تنش زای ریاض، ایران را به عنوان تهدید کننده امنیت در منطقه معرفی کرد. 

  وزیر خارجه عربستان روز شنبه در حاشیه اجلاس ناتو در بروکسل بار دیگر با تمجید از سیاست "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروجش از برجام - مدعی شد: اگر ایران سیاست هایش را در منطقه تغییر ندهد منزوی تر خواهد شد .

وی ضمن  تکرار ادعاهای بی اساس خود گفت : ایران باید بداند که جهان اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را به این کشور نخواهد داد .

عربستان در همسویی با آمریکا مدت‌هاست که با ادعاهای دروغین سعی در القای پروژه ایران هراسی دارد. این کشور حتی برای آسیب رساندن به اقتصاد ایران سعی در تولید نفت بیشتر دارد .

در باره چرایی رفتار عربستان سعودی و سیاست های تنش زای ریاض، دلایل  زیادی مطرح است .

 «محمد صالح صدقیان» کارشناس مسائل غرب آسیا  دلیل اصلی یکی از دلایل تکرار مواضع ضدایرانی مقام های سعودی را  تلاش  برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی های منطقه ای می داند .وی می گوید  :

"سخنان وزیر خارجه عربستان را می توان " فرار به جلو" توصیف کرد. کشوری مانند عربستان که سیاست ها و برآوردهایش در منطقه، از یمن گرفته تا سوریه و عراق شکست خورده محسوب می شود، در صدد است از طریق موضع گیری های این چنینی و ارائه آدرس غلط، اقدام به جبران خسارت هایی کند که در یکی دو سال اخیر به بار آورده است. اما نکته این جا است که این اعمال و سخنان جز خسارت دوباره برای عربستان، آورده ای نخواهد داشت. "

 این نوع موضع گیری ها در واقع  تکرار  بخشی از مواضع ‌و دید گاه هایی است که به آل سعود دیکته شده است . اما هرچه این مواضع بیشتر تکرار شود عربستان  بیشتر رسوا خواهد شد.

نوام چامسکی نویسنده و نظریه پرداز مشهور امریکا  در گفت وگویی با شبکه «دموکراسی اکنون» از عربستان سعودی به عنوان مرکز افراط گرایی در جهان یاد کرده و می گوید :"..واقعیت این است که  آتش سیاست  افراطی‌گری و اشغالگری آل‌سعود و تکفیری‌ها امروز دامن خود آنها را گرفته است و تا  زمانیکه ریاض در خدمت اهداف امریکا، بریتانیا و اسراییل در منطقه گام بردارد آرامش به منطقه باز نمی گردد."

این تصور که عربستان خود را در منطقه برتر می پندارد از اساس غلط است چرا که درحال حاضر حکام عربستان بیش ازهرکسی به ضعف این کشوروخطاهای استراتژیک خود در منطقه  پی برده اند.

در فضایی که جمهوری اسلامی ایران در معادله های پیچیده منطقه ای، نقش پررنگ، سازنده و موثری ایفا می کند و در مسیر تعامل و عقلانیت گام بر می دارد، این دست اظهارات از سوی حکام سعودی  تلاشی بیهوده  برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی ها و اصرار بر ادامه سیاست های شکست خورده است .

مقام های ریاض با موضع گیری های غیر منطقی ، بزعم خود  در صدد فرافکنی و به دست آوردن دست برتردر منطقه از راه  تکرار ادعاهای بی اساس درباره ایران هستند ؛ در حالیکه  خود در مسیر بیراهه و انزوا پیش می روند. .