سرطان 24, 1397 10:42 Asia/Kabul
  • مخالفت سنای افغانستان با پیشنهاد شرکت امنیتی بلک‌واتر

رئیس کمیسیون دفاعی و امنیتی مجلس سنای افغانستان با پیشنهاد شرکت امنیتی امریکائی - صهیونیستی  بلک‌واتر برای تامین امنیت افغانستان مخالفت کرد. 

محمد هاشم الکوزی تاکید کرد افزایش حضور نظامیان خارجی  و پیشنهاد  شرکت  امنیتی امریکائی - صهیونیستی بلک‌واتر برای  تامین امنیت افغانستان ،  به امیدواری برای برقراری صلح در افغانستان لطمه بزرگی وارد می کند به گفته وی تجربه نشان داده  برقراری صلح و امنیت در این کشور از راه نظامی و ادامه جنگ امکان پذیر نیست  و ورود نیروهای شرکت  امنیتی امریکائی - صهیونیستی بلک‌ واتر به مساله امنیت در افغانستان به ناامنی در این کشور دامن می زند . فرینس ایرک  Prince    Erik   موسس  بلک واترپس از نشست اخیر سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ناتو در بروکسل درباره افغانستان پیشنهاد کرد ،  شماری از نیروهای این شرکت جایگزین نظامیان امریکائی در افغانستان شوند .

پس از حمله امریکا به افغانستان در سال 2001 و اشغال این کشور ،وزارت دفاع امریکا تامین امنیت سفارت خانه ها و مراکز اداری و نظامی متعلق به نیروهای خارجی را به شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر واگذار کرد .بسیاری بر ارتباط مالی و امنیتی این شرکت با وزارت دفاع و امور خارجه امریکا نیز تاکید دارند. جنایات صورت گرفته از سوی نیروهای بلک واتر در افغانستان و در عراق که اعتراض شدید حامد کرزای رئیس جمهوری قبلی افغانستان را نیز برانگیخت باعث شد بلک واتر با تغییر نام و به شکل چراغ خاموش به فعالیت خود در افغانستان ادامه دهد .زیرا دولت این کشور بر اساس بند 75 قانون اساسی فعالیت شرکتهای امنیتی خصوصی در افغانستان را ممنوع اعلام کرد .

حامد کرزی رئیس جمهوری قبلی افغانستان 

" شرکت بلک واتر  اقدام به راهزنی وآدم ربایی در افغانستان می کند و با تشکیل زندانهای خصوصی جنایات بی شماری را ضد مردم افغانستان مرتکب شده است "

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا درتلاش است تعریف جدیدی از حضور نیروهای امریکایی در افغانستان ارائه دهد و به همین دلیل پیشنهاد واگذاری امور امنیتی این کشوربه شرکت بلک واتر را داد که با نام اکادمی فعالیت می کند .بلافاصله موسس این شرکت طرح خود را برای جایگزینی نیروهای بلک واتر به جای نیروهای امنیتی امریکا مطرح کرد که براین اساس حدود ۵۵۰۰ پیمانکار نظامی جایگزین سربازان آمریکایی و نیروهای ویژه می شوند که آموزش سربازان افغانستان و همچنین کمک به مبارزه علیه طالبان را برعهده خواهند داشت. طرح این موضوع از سوی ترامپ با واکنش منفی و اعتراض دولت افقغانستان روبرو شد .

«دیوید سندی»David SANDY معاون اسبق سفارت آمریکا در کابل:

 «رفتارهای ناشایست مزدوران  شرکت های امنیتی خصوصی، دیدگاه دیگران را  به آن ها مسموم کرده است. برخی از افراد شاغل در این شرکت ها، در حالت مستی رانندگی و اقدام به تیراندازی می کردند و جنایات زیادی را مرتکب شدند.»

در هر حال بالغ بر بیست شرکت امنیتی خصوصی در افغانستان فعال هستند که شرکت بلک واتر با حمایتهای مستقیم دولت امریکا درصدد ایفای نقش فعالتر در عرصه امنیتی افغانستان است اما مهمترین هدف ان تسلط بر منابع معدنی این کشور است .زیرا ارتش امریکا از نظر مسئولیت قانونی نمی تواند بر امور معدنی افغانستان مسلط شود که ارزش ان بیش از سه هزار میلیارد دلار است .  از اینرو واشنگتن درصدد تعریف جدیدی  از ماموریت بلک واتر در افغانستان است  .

 

کلیدواژه