سرطان 26, 1397 09:44 Asia/Kabul
  • شکایت ایران از آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری

ایران از آمریکا به علت برقراری مجدد و غیرقانونی تحریم‌ های یکجانبه به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرد .این خبر را " ظریف" وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد.

بهرام قاسمی ،سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح خبر شکایت ایران از آمریکا اظهار داشت: به منظور ترمیم و جبران اعمال غیرقانونی آمریکا در وضع تحریم ها علیه ایران و احقاق حقوق ملت ایران و پیگرد بین المللی اعمال متخلفانه ایالات متحده، وزارت امور خارجه با مشارکت مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری و هماهنگی سایر دستگاه های ذیربط، مساله شکایت از ایالات متحده به دلیل نقض تعهدات بین المللی و مشخصا عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال ۱۳۳۴ نزد دیوان بین المللی دادگستری را در دستور کار قرار داد.

وی تاکید کرد: در این شکایت مستدلا تشریح گردیده است که تصمیم 18 ثور آمریکا در اعمال مجدد تحریم های هسته ای با تعهدات بین المللی ایالات متحده به ویژه مواد ۴، ۷، ۸ ، ۹ و ۱۰ معاهده مودت ۱۳۳۴ نیز مغایرت دارد و ایالات متحده ملزم است ضمن توقف این اعمال متخلفانه بین المللی، کلیه خسارات وارده را جبران نماید.

عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی در 15 اوت 1955 (23 اسد 1334)بین ایران و امریکا در تهران منعقد شد . این عهدنامه به طور کلی متضمن مقرراتی در خصوص به نظم درآودن روابط حقوقی و کنسولی و تامین وتضمین حقوقی برای اتباع طرفین است.

دکتر مهدی ذاکریان، کارشناس و پژوهشگر حقوق بین الملل رفتار آمریکا و شخص ترامپ در خصوص توافق هسته ای را ناشی از دشمنی و کینه دیرینه آمریکا با ایران می داند  و می گوید :

"...عملی که ترامپ در قبال توافق هسته ای انجام داد، نقض یک امر محتوم و آشکاری است که در حقوق بین الملل این مساله نادیده گرفتن توافق اجماعی بر پایه یک تفاهم بین المللی است. این مساله نقض فاحش قطعنامه 2231 شورای امنیت است. "

وی تصریح می کند :" به لحاظ حقوقی مواضع ترامپ در قبال ایران این فرصت را به ایران می دهد که بر پایه عهدنامه مودت میان ایران و آمریکا از دولت ایالات متحده شکایت کند.  "

مطابق حقوق بین الملل این حق برای ایران دردیوان بین المللی دادگستری محفوظ است که از آمریکا به خاطر نقض عهد و نیز خسارت های ناشی از آن و همچنین زیان بازگشت تحریم ها شکایت خود را داشته باشد.

در همین رابطه جان برتون، نظریه پرداز روابط بین الملل معتقد است ؛".. دنیا می تواند یا مانند میز بیلیارد محل برخورد توپ ها باشد و یا می تواند مانند مدل تار عنکبوتی بر اساس درهم تنیدگی و همکاری مسالمت آمیز شکل بگیرد. در این وضعیتی که ترامپ به وجود آورده و بیشتر شبیه مدل بیلیارد است ایران برای عدم تنش بیشتر باید به سوی مدل تار عنکبوتی پیش برود. "

پیش از این نیز به دنبال توقیف ۲ میلیارد دلار از اموال سپرده ارزی ایران نزد بانک های امریکا  شکایت رسمی ایران از آمریکا در دادگاه لاهه ثبت شده است  .ایران در شکایت ثبت شده در دیوان بین المللی دادگستری استدلال کرده که اقدامات حقوقی در حال انجام در آمریکا ناقض شروط معاهده دوجانبه سال ۱۹۵۵ مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی است که به امضای دو کشور رسیده است. اکنون منطق سیاسی حکم می کند تلاش های دیپلماتیک انجام گیرد وبه موازات ان اقدامات حقوقی نیز پیگیری شود ،زیرا بخشی از حقوق و مطالبات ایران از امریکاست .  اقدامات  امریکا نقض حقوق بین الملل است و تاثیرسوء بر منافع و دارایی‌ها ،شرکت ها وبانک مرکزی ایران داشته است که برخلاف معاهده مودت واقدامی خصمانه علیه ایران است.